8 råd til at blive fundet i søgningen

På hojskolerne.dk og danishfolkhighschools.com kan brugerne søge i kursussøgningen og skolesøgningen. Nedenfor finder du 8 råd til, hvordan din skole og dine kurser bliver fundet i søgningerne.

Højskolebasen og søgningerne

Højskolebasen er det sted, hvor du indtaster informationer om din højskole og indsender kurser. På hojskolerne.dk og danishfolkhighschool.com kan brugerne benytte to forskellige søgninger til at søge i basens indhold:

Læs guiden til indtastning i Højskolebasen

Det er den samme motor som driver skolesøgningen og kursussøgningen. De to søgninger fungerer derfor (næsten) ud fra de samme principper og algoritmer.

Her følger 8 råd til, hvordan du sikrer, at I bliver fundet i søgningerne.

 

#1 - Skriv GODE tekster

Dette er det absolut vigtigste råd. Teksterne bør beskrive skolen og kurserne med de ord, der bedst dækker indholdet, og som der er størst sandsynlighed for, at brugerne skriver i søgefeltet. Teksterne bør være velskrevne og let læselige og samtidig have blik for målgruppen og grundlæggende SEO. 

Søgningens motor vægter teksterne i kursus- og skolebeskrivelserne højt. Du bør derfor altid sørge for at skolens kernefag, linjefag og andre vigtige begreber bliver brugt. Jo flere gange et ord står i en kursus- eller skolebeskrivelse, jo mere relevant vurderer søgningen at indholdet er. Du booster altså et ord ved at skrive det flere gange. Hvis ordet optræder overdrevent mange gange, trækker det dog ned.

Det er desuden altid en god ide, at skrive skolens fulde navn i kursusbeskrivelsen. På den måde bliver dit kursus boostet, når en bruger søger på skolens navn i kursussøgningen.

Vær opmærksom på, at sammensatte ord ikke tildeles ekstra vægt. 'Radioproduktion' får eksempelvis ikke vægt i en søgning på 'Radio'. Husk også at orientere dig i listen over aktive synonymer i søgningerne

  

#2 - Skriv FÆNGENDE kursustitler

Dine kurser bør altid have en fængende titel, som brugerne får lyst til at trykke på.

I modsætning til normal SEO-praksis tildeles kursustitlerne ikke ekstra vægt i kursussøgningen. Kursustitler har altså samme vægtning, som det øvrige indhold. Du bør derfor undgå overdrevne opremsninger i dine titler – dels fordi ordene i titelfeltet ikke tildeles ekstra vægt, og dels fordi brugerne reagerer negativt på titler, der virker spamy og catch-all.

Med andre ord: Kursustitlen har mindre betydning for kursets rangering i søgningen, men stor betydning for om folk klikker på kurset. Så skriv hellere en fængende og brugervenlig titel, der formår at konvertere til flere kliks.

Se hvordan du indtaster kurser i Højskolebasen

 

#3 - Vælg de rigtige KERNEFAG

Kernefagene får ekstra vægt i søgningen, og det er derfor meget vigtigt at vælge de 10 vigtigste ord for skolen. Kernefagene fremgår på skolens side og på alle lange kurser, og tilføjer således ekstra vægt i begge søgninger.

Hvis en bruger eksempelvis søger i skolesøgningen på ordet 'fodbold', vil de skoler, der har angivet 'Fodbold' som et kernefag, rangere højere. Det samme gør sig gældende i kursussøgningen, hvor skolens lange kurser ligeledes boostes.

Du bør derfor nøje overveje din skoles kernefag. Du kan med fordel orientere dig i, hvilke kernefag der er populærere på andre skoler, samt hvilke der har potentiale.

Læs mere om kernefag

 

#4 – Husk alle EMNEORD

Emneord tilføjes til det enkelte kursus og er et vigtigt element i kursussøgningens motor. Emneord hjælper med at finde relevante kurser og lader brugerne filtrere deres søgninger. Du bør derfor altid sikre dig, at du har fået alle relevante emneord med.

Det er eksempelvis ikke hensigtsmæssigt at glemme emneordene 'Journalistik' eller 'Forberedelse til Journalisthøjskole', hvis kurset henvender sig til unge med en drøm om at blive journalist.

Bemærk: Du må kun tilføje emneord, som er dækkende for kurset, og der skal være overensstemmelse mellem de valgte emneord og kursusbeskrivelsen på jeres egen hjemmeside. Du må altså ikke tilføje emneord, som ikke allerede fremgår på skolens egen hjemmeside.

Læs mere om emneord

 

#5 – Brug lister… men med måde

Det kan være en god idé at bruge lister i skole- og kursusbeskrivelserne – særligt hvis du lader ordene i listen linke videre til højskolens egen hjemmeside.

Lister er et effektivt redskab i SEO-værktøjskassen, der kan bidrage til at blive fundet i søgningerne. Men overdreven brug af lister forvirrer og irriterer brugerne, og kan ende med at skræmme dem væk. Overvej derfor nøje, hvordan og hvornår du bruger lister. Det absolut sidste du ønsker er, at brugerne opfatter dine tekster som spamy, catch-all eller irrelevante.

 

#6 – Orienter dig i statistikken og synonymer

FFD udsender hvert kvartal en statistikoversigt over brugernes søgninger samt en liste over aktive synonymer. Brug oversigten til at blive klogere på, hvilke ord brugerne rent faktisk benytter i deres søgninger og lad dig inspirere af nye søgeordstendenser. Du kan også bruge oversigten til at skrive nye tekster eller optimere de gamle. 

Se søgningsstatistikken og synonymer 

 

#7 – Tilføj thumbnails til kurser

Husk altid at tilføje thumbnailbilleder til din kurser. Billedet påvirker ikke rangeringen i søgningen, men et velvalgt billede indbyder til flere klik.

Se hvordan du tilføjer thumbnailsbilleder til kurser

 

#8 – Husk på, hvad søgningen vægter

Det sidste råd er faktisk en opsummering af de forrige: Huske på, hvad det er, søgningerne egentlig vægter. De vigtigste parametre er:

  • Tekster og ord i beskrivelserne (kursus- og skolesøgningen)
  • Kernefag (skolesøgningen og lange kurser i kursusøgningen)
  • Emneord (kursusøgningen)

Hvis du laver indhold, der imødekommer disse vægtninger, så bliver du fundet i søgningen. Og det allervigtigste råd er stadig: SKRIV GODE TEKSTER!

 

BONUS: Nyttig viden

  • Husk at opdatere kursusstatusser i løbet af året – så hjælper du brugerne med at finde vej til et ledigt kursus. Du kan vælge mellem statusserne: 'Ledige pladser', 'Venteliste', 'Alt optaget' og 'Aflyst'.
  • Søgningen giver automatisk et boost til alle lange kurser, søgematch på en højskoles navn samt de kurser, der nærmer sig startdatoen.
  • Søgningen giver et negativt boost til kurser med status "Alt optaget" og "Venteliste". 
  • Husk at tjekke, at dine links virker. Brug eventuelt en udvidelse til din browser.
  • Søgningens motor løber alt indholdet igennem hver 6. time og tjekker for ændringer. Når du retter noget i Højskolebasen, slår det igennem med det samme, men der kan altså gå op til 6 timer før det kommer med i søgeindekset.
  • Det er Cludo der leverer søgningen. Du kan læse mere om algoritmen, der ligger til grund for søgningen på Wikipidea. Vi anvender ikke machine learning eller intelligent ranking, fordi det vil stille de skoler, der får færre kliks, dårligere end andre. Søgning skal stille alle skoler lige.

 

Kontakt

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Så tøv ikke med at kontakte FFD.

Emil Hamer Boisen
Webredaktør
Kommunikation

Hjemmeside, kursusdatabase, annoncering på socialemedier og support.