"Det pres, som unge mennesker oplever i vores samfund i dag, kalder på en uddannelse, der støtter dem i processen med at finde deres identitet."
Johan Lövgren, Ph.d. fra MF Norwegian School of Theology og lærer på Grenland folkehøgskole i Norge
Fællesskabet på en højskole fremhæves altid som noget unikt. Ikke kun for elevernes sociale liv, men også for deres læring. "Højskolens trygge læringsrum skaber et særligt potentiale for social læring og identitetsuddannelse", skriver Johan Lövgren i sin gentolkning af højskolens pædagogiske praksis.
I Lær sammen forsøger Lövgren at besvare sit eget spørgsmål, ”Kan en pædagogisk model som var radikal og opfindsom for 200 år siden, stadig være på forkant i dag?” og udfolder de værdier, der eksisterer på de nordiske højskoler, og her gør særligt hensynet til hinanden – eleverne imellem – sig gældende. Fire fortællinger viser eksempler fra højskolens praksis i dag.
Omsorgsfællesskab og det interpersonelle aspekt
I fortællingen Hvordan man skaber et omsorgsfællesskab beskriver Felicity Markdal, lærer på Den Internationale Højskole, hvordan de har skabt et koncept for eleverne, som gør det muligt at dele livshistorier med det mål, at eleverne får en større forståelse for, hvem det er, de er på højskole sammen med.
"Det gør vi for, at eleverne reflekterer over deres egne og andres motiver for handling og adfærd. Her bliver kendskab til deres egne og andres profiler udgangspunkt for samarbejdet imellem eleverne i de enkelte projektgrupper,"
Mika Lund, højskolelærer Vejle Idrætshøjskole
Højskolelærer Mika Lund fra Vejle Idrætshøjskole fortæller også om det interpersonelle i projektarbejdet, som hun fortæller om i Teambuilderlinjen løser ægte opgaver. På Teambuilderlinjen udarbejder de individuelle personprofiler ud fra typologiske modeller. "Det gør vi for, at eleverne reflekterer over deres egne og andres motiver for handling og adfærd. Her bliver kendskab til deres egne og andres profiler udgangspunkt for samarbejdet imellem eleverne i de enkelte projektgrupper," skriver Mika.
Overlagt kaos bliver til læring
På Nørgaards Højskole bruger højkolelærer Jesper Trier Gissel et kaotisk element i sin undervisning til at skabe "den mest koncentrerede sammenblanding af formel undervisning, uformelt samvær og alt derimellem." I fortællingen Pædagogisk forsvar for overlagt kaos beskriver han hvordan eleverne efter tre dages itensivt, sjovt, kreativt og stressende projektarbejde kommer til at lære deres egne værier at kende.
Jonatan Spejlborg Juelsbo, som er en del af LungA School Crew med base i Seyðisfjörður, Øst-Island, deler også sin fortælling i Mere eller mindre koordinerede øjeblikke af harmoni og dissonans. LungA Skolen er en kunstner- og deltagerdrevet skole og situation, som er en fælles praksis drevet af entusiasme, tvivl og forundring. LungA School Crew er en polyfoni af stemmer som sammen forfatter og faciliterer invitationerne til at deltage i skolen.
Højskolens 10 bud - en bogserie
Højskolens 10 bud er en serie på 11 korte bøger, hvoraf Lær sammen er bind 8. Hvert bind undersøger et kendetegn ved højskolen, dets relevans i fortiden og for fremtiden, for Danmark og den omgivende verden, og hvordan det bringes i spil i højskolens praksis i dag.
Læs mere om hele bogserien