“Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.”
H.M. Dronning Margrethe 2., Nytårstalen 2018
"I sin nytårstale ved indgangen til 2018 kom dronningen ind på et overraskende og interessant tema. Hun opfordrede os alle til 'at gøre noget, der ikke er nødvendigt, noget der ikke er behov for', dvs. noget, der med hendes egen betegnelse handler om at gøre noget “unyttigt”: 'Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.' Uden eksplicit at henvise til den danske folkehøjskole kom hun med disse ord om det unyttige til at berøre det måske mest grundlæggende forhold, hvad angår folkehøjskolen og begrebet livsoplysning."
Sådan skriver Regner Birkelund indledningsvist i bogen Lær for livet. Efterfølgende indkredser han livsoplysningsbegrebets idégrundlag, som det kommer til udtryk hos særligt Grundtvig, Platon og K.E. Løgstrup, og fire fortællinger viser aspekter af livsoplysning i højskolens praksis.
Levende vekselvirkning
Simon Finnerup er tidligere højskolelærer på Gymnastikhøjskolen i Ollerup og underviser i dag på Den frie Lærerskole. I fortællingen Bemærkninger fra en udøvende: Levende vekselvirkning deler Simon, sine oplevelser som lærer på en dansk højskole, hvor elever og lærere lever og lærer sammen. Det er ifølge Simon ikke let at undervise på sådan en skole, hvor: "Eleverne er voksne borgere, og formålet er, at elever og lærere bliver klogere på tilværelsen og vores liv som sociale væsner og tilegner sig modet til at udvikle samfundet."
"Eleverne er voksne borgere, og formålet er, at elever og lærere bliver klogere på tilværelsen og vores liv som sociale væsner og tilegner sig modet til at udvikle samfundet."
Simon Finnerup, tidligere højskolelærer på Gymnastikhøjskolen i Ollerup
I tre øvrige fortællinger giver forskellige højskolemennesker deres bud på, hvordan højskolen i dag arbejder med livsoplysning i praksis. Her besøger vi Idrætshøjskolen Aarhus, hvor højskolelærer og vejleder, Inga Schjøtt, fortæller om vigtigheden ved At turde at skabe sig og den ubetingede største styrke i vejledningspraksis på højskolen; at benytte sig af det fællesskab, der findes lige netop der.
Tidligere elev på Den Internationale Højskole i Danmark, Hannah Lee, fortæller hvad der sker, Når en koreaner møder den danske folkehøjskole, og sidenhen bliver underviser på en skole hjemme i Korea.
Læs også Brudstykker af en højskolelærers dagbog når viceforstander på Roskilde Festival Højskole, Jonas Møller, deler ud af sine skriblerier fra de første måneder på en nystartet almen højskole, hvis værdier er præget af det frivillige engagement, det humanitære fokus og den skaberkraft, der hvert år udgør begivenheden og fællesskabet Roskilde Festival.
Højskolens 10 bud - en bogserie
Højskolens 10 bud er en serie på 11 korte bøger, hvoraf Lær for livet er bind 4. Hvert bind undersøger et kendetegn ved højskolen, dets relevans i fortiden og for fremtiden, for Danmark og den omgivende verden, og hvordan det bringes i spil i højskolens praksis i dag.
Læs mere om hele bogserien