"Vi lever i en tid, hvor vores stærke demokrati ikke længere kan tages for givet. Politikerleden er alarmerende høj, mens unges tiltro til deres egne evner til at gøre en forskel er lav."
Bjørn Hansen, direktør i den socialøkonomiske virksomhed DeltagerDanmark.
"Højskolebevægelsen må gøre den demokratiske udfordring til sin udfordring," skriver Bjørn Hansen. I bogen Tag ansvar udfordrer Bjørn Hansen højskolen og argumenterer til fordel for en dannelse, der kræver, at den enkelte tager sin del af ansvaret for det fælles bedste, og fire fortællinger viser den demokratiske dannelse og dens dilemmaer i højskolens praksis.
Bæredygtig dannelse er træls og bøvlet
Nana Gerstrøm Alsted er viceforstander på Jyderup Højskole og medskaber af og linjefagslærer på skolens Grøn Guerilla-linje. Dyk ned i hvilke dilemmaer og udfordringer, der opstår ved demokratisk dannelse i højskolens praksis i hendes fortælling om at Bæredygtig dannelse er træls og bøvlet.
"Hvad enten det gælder klimakrisen, integration eller ulighed, så er den banale betingelse for kollektive løsninger, at vi er mange, som tror på muligheden af disse og yderligere på, at vi selv kan være en del af svaret."
Bjørn Hansen, direktør i den socialøkonomiske virksomhed DeltagerDanmark.
På Krogerup Højskole underviser Sigrid Lauenborg Dahl og Mads Phillipsen i Verden Brænder og Europa Brænder hvor aktivisme og højskole smelter sammen. "Verden Brænder er et forløb om aktivt medborgerskab, hvor eleverne skal tage stilling til de globale udfordringer, vi står over for. I slutningen af forløbet skal de derfor vælge en sag, hvorefter de har to måneder til at lave deres egen politiske kampagne, der skal skabe reel forandring i samfundet," lyder det i beskrivelsen faget. De to højskolelærere fortæller, hvordan man forholder sig, når elevernes ideer udvikler sig til Aktivisme på kanten af loven.