Lev sammen

Foto: Ulrik Jantzen

Højskolen er, ud over at være en skole, også et hjem, hvor et fælles liv leves. Kostskolen som pædagogisk ramme giver højskolen en særlig atmosfære, hvor grænserne mellem undervisning og samvær udviskes. Lev sammen er en del af bogserien Højskolens 10 bud, som undersøger højskolens DNA i fortid og fremtid.

"Højskolens omgivelser er ikke tilfældige. De er udtryk for en pædagogisk intention."

Rasmus Kolby Rahbek, Ph.d. fra DPU, Aarhus Universitet og tidligere ansat som pædagogisk specialkonsulent i Folkehøjskolernes Forening i Danmark.

I bogen Lev sammen udfolder Rasmus Kolby Rahbek forestillingen om højskolen som sted, og fire fortællinger viser, hvordan kostskolen præger både elevernes oplevelser og skolens pædagogik.

Højskolen som laboratorium

Højskolelærer Dagmar Winther fortæller om hvordan hun bruger Højskolen som laboratorium, når hun underviser på Rønde Højskole. Rønde Højskole ser det som sin opgave at oplyse eleverne om livet med alle dets aspekter og udfordringer for på den måde at bidrage aktivt til den enkelte elevs personlige dannelse.

Skolen fokuserer på at give voksne med udfordringer muligheden for at komme tilbage i uddannelse og se på, hvordan uddannelse kan ændre og transformere deres liv.

Om Fircroft College of Adult Education i Birmingham, England, i bogen Lev sammen

I tre andre fortællinger fra højskoler i både Danmark og verden besøger vi Fircroft College of Adult Education i Birmingham, England, hvor rektor Melanie Leneham deler sin fortælling om fænomenet Modige rum og hvordan, de opstår gennem bl.a. samhørighed, fællesskab og kammeratskab på en skole som Fircroft. Skolen fokuserer på at give voksne med udfordringer muligheden for at komme tilbage i uddannelse og se på, hvordan uddannelse kan ændre og transformere deres liv.

Højskolelærer Kåre Birk fra Den Skandinaviske Designhøjskole fortæller desuden om Livet på værkstedet hvor arbejdsfællesskabet bliver til et horisontudvidende fællesskab gennem håndværket, samlivet og samtalerne.

Læs også om Mit liv som højskolemor og få et indblik i forstander Anja Rykind-Eriksens liv på Danmarks første højskole, Rødding Højskole. En højskole som i dag beskriver sig selv som et frirum, hvor det ikke handler om kompetencer og karakterer, men om at være menneske og få styrken til at være det – i fællesskab med andre.

Højskolens 10 bud - en bogserie

HHøjskolens 10 bud er en serie på 11 korte bøger, hvoraf Lev sammen er bind 6. Hvert bind undersøger et kendetegn ved højskolen, dets relevans i fortiden og for fremtiden, for Danmark og den omgivende verden, og hvordan det bringes i spil i højskolens praksis i dag.

Læs mere om hele bogserien

Lev sammen

Højskolens 10 bud er en serie på 11 korte bøger, hvoraf Lev sammen er bind 6.

 

Køb bogen i webshoppen

Om Rasmus Kolby Rahbek

Født 1977. Ph.d. fra DPU, Aarhus Universitet. Cand.mag. i Idéhistorie og Æstetik & Kultur.

Ansat som pædagogisk specialkonsulent i Folkehøjskolernes Forening i Danmark. Tidligere højskolelærer på Ry Højskole og Brandbjerg Højskole.

Har senest udgivet bogen Stedets pædagogik – om højskolens opgave og praksis.

Bogserie: Højskolens 10 bud

Skaf hele bogserien Højskolens 10 bud i et eksklusivt bokssæt, som indeholder alle 11 bind i jubilæumsbogserien.

 

Læs mere og køb hele bokssættet

Måske er du også interesseret i..

Bind 7 - Fortæl historier

Om historiefortælling. Af Hanne Kirk.

Køb bogen

Bind 8 - Lær sammen

Om social læring.
Af Johan Lövgren. 

Køb bogen

 

Bind 9 - Lær med kroppen

Om den kropslige læring.
Af Helle Winther.

Køb bogen

Bind 0 - Strejftog i højskolernes idéhistorie

Folkehøjskolen i 175 år. Af Ove Korsgaard.

Køb bogen