"Skaber vi rum til den mundtlige fortælling overalt i den pædagogiske verden, står vi som kultur bedre rustet til at værne om de menneskelige værdier, der bliver udfordret på mange fronter i dag."
Hanne Kirk, cand.mag. i dramaturgi og historie samt fortæller.
I bogen Fortæl historier udfolder Hanne Kirk fortællingens væsen og muligheder, og fire fortællinger viser forskellige måder, hvorpå den kan bringes i spil i en pædagogisk sammenhæng.
Så længe vi husker at fortælle
"Fortællingen har altid været en del af højskolen, fordi fortællingen kan noget særligt. Fortællingen kan række bagud og forbinde os både som personer og kultur med vores fælles historie." Kristian Kirk er lærer på Hadsten Højskole, hvor han har oplevet fortællinger i funktion. I historien Så længe vi husker at fortælle, deler han sine oplevelser fra et fortælleprojekt, hvor seks unge flygtninge eller efterkommere af flygtninge blev samlet for at sætte stemme og ansigt på nogle af alle de statistikker, der fik spalteplads i aviserne.
På Den Rytmiske Højskole har de sat en anden lyd til fortællingerne, som vi besøger i bogens anden fortælling. Mads Brendes har spillet musik hele sit liv og været højskolelærer siden 2012. På Den Rytmiske Højskole oplever han at musikken bliver dyrket som en livsstil, hvor eleverne udlever drømmen om et liv med musik. De er motiverede for at lære det musikalske håndværk, og de er optaget af at spille og komponere musik sammen med hinanden.
"Men samtidig handler højskole om at flytte deres blik væk fra realiseringen af egne projekter og rette deres nysgerrighed mod skolens fællesskaber og ud mod verden. En vending, der kræver lige dele pædagogisk forstyrrelse og forførelse," tilføjer Mads.
"Fortællingen har altid været en del af højskolen, fordi fortællingen kan noget særligt. Fortællingen kan række bagud og forbinde os både som personer og kultur med vores fælles historie."
Kristian Kirk, højskolelærer på Hadsten Højskole
Det levende ord - nu i billeder
"Forestil dig en klassisk foredragssal. Højt til loftet. Store vinduer i begge sider, hvor lyset vælter ind om morgenen, hvor gardinerne blafrer i sommerbrisen. De mange stolerækker. Og forrest. En gammel talerstol. Min historie starter lige her. I foredragssalen på Grundtvigs Højskole Frederiksborg. Og den starter med ordet."
Sådan indleder højskolelærer Joachim Adrian, der er uddannet fotojournalist, og desuden har vundet en lang række danske og internationale priser, sin fortælling om Det levende ord – nu i billeder. En fortælling, der på den ene side handler om opdagelsen af Det Levende Ord og på den anden side genopdagelsen af Det Levende Ord. Nu med fotografi. Joachims vindue ud i verden.