"Det var forbindelsen til livet og til livsoplysningen, som blev et særkende for højskolerne og som kom til at stå i modsætning til den eksamenstunge latinskole."
Lene Tanggaard, professor i pædagogisk psykologi
I bogen Lær af lyst sætter Lene Tanggaard den eksamensfrie skole under lup, og fire fortællinger viser, hvordan det at lære af lyst realiseres i højskolens praksis i dag.
"Om noget er det fraværet af eksamen, der gør en højskole til en særlig skole," skriver Lene Tanggaard. Derefter spørger hun mere generelt: Hvilke typer af skole- og højskoleerfaringer knytter sig til netop fraværet af prøver og eksamener? Og ikke mindst, hvad vil det sige at lære af lyst – kan man overhovedet det?
At aflede og vildlede eleverne
I fire fortællinger viser forskellige højskolemennesker fra Danmark og verden, hvordan det at lære af lyst realiseres i højskolens praksis i dag. Kachi A. Ozumba, som er formand og direktør for Grundtvigbevægelsen i Nigeria, fortæller om Grundtvigs uddannelsesfilosofi i Nigeria gennem historien om eleven Oluoma. Oluoma har gået på Grundtvig Instituttet i Nigeria, som blev grundlagt i 1984, og er en teknisk (kost)skole som tilbyder det såkaldte Awareness Curriculum sideløbende med en mere erhvervsrettet uddannelse.
"Lad os betragte den bog, du nu sidder og læser i: Lær af lyst hedder den. Et sært påbud, som ikke alene understreger, at det her ikke er et frit valg, men som også stiller højskolerne i den prekære situation, at de påbyder en bestemt indstilling til det at lære."
Christian Hjortkjær, højskolelærer Silkeborg Højskole
Lars Hazelton fra Gerlev Center for Leg & Bevægelse på Gerlev Idrætshøjskole og Legepark, giver med sin fortælling Legen er også for voksne et perspektiv på sammenhængen mellem leg og læring.
På Vallekilde Højskole i Danmark fortæller højskolelærer Thomas Vigild om, hvordan han forsøger At aflede og vildlede eleverne i læringsituationer og spørger: "Hvordan kan fysiske gåderum anvendes pædagogisk og didaktisk, så vi bruger interaktionen og samværet i rummet som primær kommunikationsform og (for)fører eleverne til læring og livsindsigt på nye måder?"