"Folkehøjskolens pædagogik er først og sidst en menneskepædagogik, der har menneskets og menneskelighedens tilblivelse og opretholdelse som sit formål."
Leo Komischke-Konnerup, Ph.d. og lektor i pædagogik samt tidligere lærer og leder i både folkeskolen og de frie skoler.
Sådan skriver Leo Komischke-Konnerup i Bliv dig selv - det første af Højskolens 10 bud - og fire fortællinger viser, hvordan buddet realiseres i højskolens praksis.
At komme hjem til sig selv
Højskolelærer, Malthe Ibsen Sørensen, og forstander, Lisbeth Trinskjær, fra Ubberup Højskole fortæller historien en elev, der oplever At komme hjem til sig selv på en højskole, der arbejder med sundhed og ernæring og ønsker at give eleverne mod til at lave bæredygtige ændringer i deres liv.
I de tre øvrige fortællinger fra højskoler i både Danmark og verden, giver forskellige højskolemennesker deres bud på, hvordan højskolen i dag arbejder med at eleverne kan blive sig selv. Her besøger vi Egmont Højskolen, der har plads til 210 elever, hvoraf ca. 80 er elever med et handicap.
"Samværet i et mangfoldigt fællesskab udfordrer og udvikler eleverne, og hver dag bliver begreber som rummelighed og fællesskab sat til diskussion. Egmont Højskolen er en højskole, ikke et behandlingshjem eller bosted for handicappede, og vi lægger stor vægt på at møde eleverne først og fremmest som mennesker," skriver Bente Kloppenberg. Derfor kommer skolens handicappede elever i lære som arbejdsledere, men i et trygt rum hvor de kan reflektere, øve sig på og får redskaber til at håndtere, det er Mit liv, mit ansvar.
"Samværet i et mangfoldigt fællesskab udfordrer og udvikler eleverne, og hver dag bliver begreber som rummelighed og fællesskab sat til diskussion."
Bente Kloppenverg, Højskolelærer på Egmont Højskolen
I Indien arbejder Reghu Rama Das, skoleinspektør på People’s College Mitraniketan, med at udbyde studieprogrammer rettet mod at uddanne og myndiggøre lokalsamfundets medlemmer. Det har de gjort på skolen siden 1956. Reghu deler Et casestudie af Mitraniketan, hvor de fleste af de studerende og voksne, som Mitraniketan hjælper, tilhører stammer eller historisk set dårligt stillede grupper.
Læs også hvordan det er muligt for eleverne At gøre sig fri i Kalleby, hvor tre højskolelærere fra Egå Ungdoms-Højskole fortæller, hvordan de bl.a. bruger en imaginær by til at afhjælpe mistrivsel blandt unge.
Højskolens 10 bud - en bogserie
Højskolens 10 bud er en serie på 11 korte bøger, hvoraf Bliv dig selv er bind 1. Hvert bind undersøger et kendetegn ved højskolen, dets relevans i fortiden og for fremtiden, for Danmark og den omgivende verden, og hvordan det bringes i spil i højskolens praksis i dag.
Læs mere om hele bogserien