Din guide til FFD's pulje- og orlovsmidler

Publiceret 07-02-2018

Du har fået en genial idé. Du har lyst til at prøve den af - blive dygtigere og fordybe dig. Men tiden er et benspænd, for du er højskolelærer og bruger alle dine arbejdstimer på at skabe et udviklende læringsmiljø for dine elever.
Heldigvis er der en løsning.


Vil du på orlov i 2018?

Vi har de seneste par måneder kunne dele en række højskolelæreres inspirerende orlovshistorier. De har beskæftiget sig med alt fra kurveflettens historie til mødet mellem elektronisk musik og højskolesangens tradition.

Selvom de repræsenterer vidt forskellige fagligheder og baggrunde, peger deres orlovserfaringer på en helt central fællesnævner: Nysgerrighed.

Drømmer du om at forfølge din egen nysgerrighed i forbindelse med efteruddannelse eller lignende, yder Undervisningsministeriet tilskud til ansatte lærere og forstanderes orlov. Tilskuddet gives til betaling af skolens vikarudgifter i en periode på mellem 3 og 6 måneder.
Orlovspuljen administreres af FFD.

Herunder kan du læse eksempler på højskolelærere, der har været på orlov og deler deres gode råd og erfaringer.

 

Surfkulturen kan lære højskolen noget om fællesskaber

"Det er de bedste tre måneder, jeg har haft, i forhold til min motivation for at fortsætte og ændre min måde at undervise på. Det har givet mig et kæmpe boost til at nytænke mig selv og min placering i højskoleverdenen de næste år."

Joan fandt faglig fordybelse på en markedsplads i Mexico

"Det gør indtryk på [eleverne], at jeg har besøgt deres kultur og set den udefra og med andre øjne. De får en større bevidsthed om deres oprindelige historie, som de velstillede mexicanske unge ikke nødvendigvis er vant til at forholde sig til."

Jeg ville være popstjerne og højskolelærer

"Jeg vil gerne holde mig aktuel og tage mig selv alvorligt i forhold til at skrive og producere musik. Jeg har været lidt langt væk fra mit fag og havde brug for at nurse den del af min karriere. Musikken er min passion, og det er den, jeg skal dele med mine elever. Hvis jeg ikke holder mig varm og aktuel, forestiller jeg mig, at jeg bliver en lidt kedelig underviser."

3 gode grunde til at søge orlov

  1. Fordybelse
    Livet som højskolelærer efterlader ikke mange pusterum og tid til at gå i dybden med sine egne projekter. 

  2. Faglighed
    Orlov er en mulighed for udvide/udfolde/udfordre din faglighed. Måske bliver du også i stand til at efterprøve du, din højskole og dine kollegaers på selvfølgeligheder og vedtagne sandheder.

  3. Fornyet energi
    Mange oplever, at orlovsperioden giver dem ny energi, når de vender tilbage til arbejdet på højskolen. 

Husk ansøgningsfrist 1. marts

Ansøgningsfristen for Orlovsmidler falder én gang årligt den 1. marts, og du kan altid spørge om hjælp i processen.

Folkeoplysning- og skoleudviklingspuljerne

Med FFD's skoleudviklings- og folkeoplysningspuljer kan du være med til at udvikle din skole eller bidrage til at bringe højskolen ud i samfundet.

Vi har fulgt et par projekter, som du kan læse om længere nede.

§28-midler til fælles kurser

Lærere eller forstandere fra en eller flere højskoler kan søge tilskud til efteruddannelseskurser og konferencer via §28-puljen.

Vil man være sikker på at komme i betragtning til et tilskud i 2018, er det en god ide at søge senest 1. marts.

Retningslinjer og ansøgningsskemaer

Folkeoplysningspuljen

Skoleudviklingspuljen

§ 28-puljen

Ansøgningsfrist:

  • Folkeoplysnings- og Skoleudviklingspuljerne:
    1. marts og 1. oktober
  • § 28-puljen:
    Løbende ansøgning.

For yderligere information, kontakt Søren Børsting:
sb@ffd.dk eller tlf: 40223505

Højskole med praktik er formlen for ny jordbrugslinje

"Der er noget rigtig interessant i dynamikken mellem højskole og praktik - det behøver ikke kun at være landbrug. Jeg tror, man kan få fat i nye grupper af elever, som kan nyde godt af højskoleoplevelsen, et rum til refleksion. Nogen som har været i arbejde eller i gang med deres kandidat og gerne vil noget andet."

Højskolen skal være mere end morgentøffere og fællessang

”De kulturelle og sociale indsatser afspejler det, højskolen er sat i verden for. Jeg mener, det giver enormt meget tilbage til skolen, og vi giver enormt meget til byen. [...] Det er ikke kun selvudvikling, hygge og fællesskab, vi skal tænke ind i højskolen - vi skal også gøre eleverne til aktive samfundsborgere, der har mod på at gøre en forskel.