En musikkultur uden regler
I løbet af orlovsperioden har Simon fordybet sig i ny musiksoftware, tekstskrivning og interviewet andre musiklærere om udfordringerne ved mødet mellem de to musikkulturer, som højskolens sangtradition og e-musikken repræsenterer:
"Jeg var nysgerrig på mødet mellem elektronisk musik og en mere traditionel musisk tænkning, som jeg selv kommer fra. Min højskole har rigtig god erfaring med sangskrivning og sammenspil, men vi har snakket om, hvordan vi skal møde den elektroniske bølge og byde den velkommen. Det er en verden, der er lidt segregeret i branchen, og på nogle punkter er temmelig anderledes end den, jeg og mange af mine kollegaer kommer fra."
Alligevel mener Simon, at højskolen kan lære noget af de uskolede musikelever:
De e-musikelever, der ikke kender musikkens skrevne regler, har ofte en legende, nysgerrig, uortodoks, fandenivoldsk og rebelsk tilgang til musikproduktion. De kan lære meget på en højskole, men vi kan også lære en masse af dem, hvis vi tør. Jeg har på fornemmelsen, at mange højskoler mangler at lave en politik på området og overveje, om de skal have nogle seriøse tilbud til de her elever og møde dem, hvor de er.
Simon Jespersen, Højskolelærer
Det er blandt andet de ovenfor citerede egenskaber, der ifølge Simon, bærer et uforløst potentiale med sig. Han mener, at musikken kan udvikle sig på en spændende måde, hvis eleverne mødes om musikken på en fælles tredje bane, hvor den ene musiktradition ikke forventes at indrette sig efter den andens præmisser. Det er dét møde, han håber, højskolen kan facilitere:
Det står lysende klart for mig, at den nye generation, musik og måde at tænke på vil højskolen noget.
Simon Jespersen, Højskolelærer
Gamer-generationen i konflikt med fællesskabet
Simons interviewundersøgelse peger på, at den nye generation af e-musikelever, ud over et manglende kendskab til noder, musikteori og højskolesangens tradition, har en anden opfattelse af fællesskabet:
"Der er nogle elever, som ikke er så pjattede med fællesskab på den der måde, som højskolelærere synes fællesskab skal være. Det segment skal vi have fat i og ikke skræmme væk. Selvom vi selvfølgelig skal udfordre dem med fælleskab - det går ikke af mode, men der skal være plads til forskellighed, ambition, fordybelse og fagligt nørderi. E-musikere har i hvert fald brug for masser af enetid til at skabe en personlig lyd."
Af samme årsag er hans orlovsrapport ikke kun relevant for musikfaglige lærere, da den også berører en generel balance mellem at holde sig relevant og tidssvarende for nye generationer og elevtyper uden at miste højskolens traditioner.