Højskole 2.0
Siden Søren blev ansat på Grundtvigs Højskole for ti år siden, har han argumenteret for, at højskolen bliver nødt til at invitere folk ind og samtidig være aktivt skabende ude i samfundet, hvis skoleformen skal udvikle sig.
Han prøver derfor at supplere osteklokken – som han kalder højskolen – med et tilbud om at gøre en forskel lokalt:
Jeg vil håbe, at vi som højskole ikke kun blive morgentøffere og fællessang, men at vi også kan rekruttere de unge, der har lyst til at forandre vores samfund.
Søren Lerche, højskolelærer
Når han siger supplere er det, fordi han ved, at osteklokken har en afgørende betydning for mange af de unge, der vælger at tage på højskole. På Grundtvigs oplever han da også en svingende tilslutning til de lokale projekter fra elevgruppe til elevgruppe, men personligt føler han et ansvar for, at det er en vare, højskolen skal have på hylderne.
”De kulturelle og sociale indsatser afspejler det, højskolen er sat i verden for. Jeg mener, at det giver enormt meget tilbage til skolen, og vi giver enormt meget til byen. Det flugter med den måde, den moderne højskole burde være på. Det er ikke kun selvudvikling, hygge og fællesskab, vi skal tænke ind - vi skal også gøre eleverne til aktive samfundsborgere, der har mod på at gøre en forskel.”
Søren har i sin tid på Grundtvigs beskæftiget sig intensivt med, hvordan man bedst hjælper utilpassede unge og modarbejder bandekriminalitet og radikalisering. Temaer, der stadig optager ham, men på et mere forebyggende plan:
"Jeg brænder stadig for de kriminalitetstruede unge og for at hjælpe unge, der mistrives i skolen. Jeg vil gerne være med til at sikre, at de har nogle steder, hvor de bliver set og føler, at de er noget værd. I sidste ende er aktiviteterne hernede med til at forbygge splittelse, polarisering, kriminalitet og destruktiv adfærd. Man møder hinanden og har færre fordomme."
Der kommer i gennemsnit 50 unge om dagen i Café Hilleroden, og det er ikke svært at forstå hvorfor. Stedet er åbent og indbydende og de unge er i høj grad med til af definere aktiviteterne og de fysiske rammer. Du kan være 12 eller 30, og der er ikke nogle særlige forventninger eller forpligtelser. Men det betyder langt fra, at der er fravær af engagement. Meget tyder på, at Søren, højskoleeleverne og de mange frivillige har fundet en formel, der kan fremme fællesskab og medborgerskab i en by, der ellers er har tendens til splittelse.
Hvid du er blevet nysgerrig på, hvad der driver Søren Lerche, bragte Højskolebladet i 2015 et portrætintreview, der skildrer hans lidt atypiske vej ind i højskolen. Det beskriver også hans motivation for at arbejde med unges trivsel og forebyggelse af kriminalitet.
Læs portrættet her.