Joan fandt faglig fordybelse på en markedsplads i Mexico

Publiceret 23-01-2018

På Brenderup Højskole er kurveflet et håndværk, eleverne er nysgerrige efter at lære fra bunden - i Mexico fletter kvinderne for at forsørge deres familier.
Joan Sørensen bruger erfaringerne fra sin orlovsrejse til at indvie eleverne i nye teknikker, materialer og kulturen bag det ældgamle håndværk.


Joan tog orlov for at få tid til at fordybe sig og udvikle sit fag - her er hendes historie

Kontrasterne var ikke til at overse, da Joan Sørensen fra Brenderup Højskole rejste til Oaxaca-regionen i Mexico for at fordybe sig i sit fag og et af verdens ældste håndværk. 

På markedspladsen i en lille mexicansk landsby blev hun en del af gadebilledet, mens hun lod sig undervise i kurveflet af en lokal kvinde, som en tidligere international elev fra Brenderup Højskole havde sat hende i kontakt med.

Kvinden hed Benita og blev Joans vindue til at opleve, hvordan kurvemageri er en levevej for rigtig mange af områdets oprindelige og fattigste folk.

De sproglige barrierer betød, at de to kvinder kun kunne kommunikere med fakter og mimik, men de mange timer side om side med flet mellem fingrene, var nok til udveksle teknikker og en fælles forståelsesramme.

Rum til fordybelse

Joan er uddannet inden for den frie læreskole og har været friskolelærer i mange år, før hun startede med at undervise på Brenderup Højskole tilbage i 2006. Hun har arbejdet med pil i 30 år og underviser nu i kurveflet som værkstedsfag på højskolen. Hun elsker arbejdet med de unge, men sidste år fik hun brug for at trække håndbremsen og gå i dybden:

Det kan være svært at få tid til fordybelse i det daglige som højskolelærer og skabe rum til at udvikle nogle nye produkter, man kan præsentere i sit fag.

Joan Sørensen, højskolelærer

At orlovet bragte Joan helt til Mexico skyldes ikke alene deres tradition for kurveflet men også, at hun havde behov for at lære på en anden måde:

Jeg kunne også have taget en efteruddannelse, men jeg ville ud og bruge mig selv på en anden måde og arbejde videre med et håndværk. Det har været utroligt givende.

Joan Sørensen, højskolelærer

Håndværksfag vinder frem igen

Ud over en kulturoplevelse af de helt store, har rejsen til Mexico givet Joan mulighed for at opnå nye færdigheder inden for kurveflet. Hun har blandt andet lært at lave reb som en gammeldags rebslager og underviser nu eleverne i at gøre det samme. De høster selv planterne og skaber rebet fra bunden for bagefter at sy kurve af det. 

Joan oplever, at eleverne på højskolens værkstedskurser interesserer sig for at lære processerne fra start til slut - om det så gælder kunst, tekstil, keramik eller flet:

Jeg mærker, at eleverne har et behov for at arbejde med deres hænder. Det er oppe i tiden igen at lære et håndværk helt fra bunden. Måske et behov som delvist udspringer af en digitaliseret verden med sociale medier.

Joan Sørensen, højskolelærer

På Brenderup Højskole har de løbende elever, som kommer fra lande i Syd- og Mellemamerika, hvorfor orloven også har givet hende bedre mulighed for at diskutere faget i en kulturel kontekst:

Det gør indtryk på dem, at jeg har besøgt deres kultur og set den udefra og med andre øjne. De får en større bevidsthed om deres oprindelige historie, som de velstillede mexicanske unge ikke nødvendigvis er vant til at forholde sig til.

Joan Sørensen, højskolelærer

 

Foredrag og fairtrade

Efter orloven er Joan begyndt at holde foredrag på skolen, hvor hun deler sine oplevelser fra Mexico med eleverne. Hun giver dem blandt andet en bevidsthed om fairtrade, og hvordan man kan gøre en forskel igennem de varer, man køber.

Derudover anbefaler hun andre højskolelærere at tage en pause for at få ro til forbybelse og mulighed for at betragte sin verden fra en anden vinkel: 

Det er jo et fantastisk job, hvor man hele tiden giver og får ud fra undervisningssituationerne og de mennesker, man er sammen med. Men der skal også fyldes på depoterne. Jeg tror, det er enormt vigtigt, at vi stopper op en gang i mellem. Vi fortæller de unge mennesker, at man aldrig bliver for gammel til at lære noget nyt. Vi skal som lærere også blive ved at være nysgerrige uanset hvilken orlov, vi tager, eller hvordan vi gør det.

Joan Sørensen, højskolelærer

Sådan søger du FFD's orlovsmidler

Tre måneders orlov kan give dig nye perspektiver, tid til fordybelse og refleksion over dit fag og arbejde på højskolen. 

Højskoleloven giver mulighed for, at der kan ydes tilskud til skolens merudgifter til forstandere, viceforstandere og lærere, der er under tjenestefrihed. Det kaldes orlov med fri vikar.

Ansøgningsfristen er én gang om året og falder 1. marts.

Gå til retningslinjer og ansøgningsskema