Fra FOMO til folkedans: Læs om fire nye HPU-projekter

Publiceret 25-02-2022

Hvad kan vi gøre for at skabe rum til "de bløde samtaler" på højskolerne, hvordan inddrages personlige fortællinger i undervisningen, og kan man lære unge at værdsætte folkedans? For en måned siden afsluttede 17 lærere deres højskolepædagogiske uddannelsesforløb. Mød nogle af dem her, og læs om deres afsluttende projekter.

I alt 17 lærere afsluttede deres højskolepædagogiske uddannelsesforløb i slutningen af januar.

Hvad ville du undersøge, hvis du fik muligheden for at gå i dybden med et pædagogisk projekt på din højskole?

Mulighederne er mange, og det kommer også til udtryk, hvis man ser på de afsluttende projekter fra de 17 lærere, der i slutningen af januar færdiggjorde deres højskolepædagogiske uddannelsesforløb. 

Højskolepædagogisk Uddannelse (HPU) er et 1-årigt uddannelsesforløb, der udbydes af FFD og sigter mod at styrke lærernes pædagogiske refleksion over egen praksis og bidrage med viden om den historie og tradition, som højskolen er en del af.

Her kan du møde fire af de nyuddannede HPU'ere og læse om deres projekter.

Du kan læse mere om HPU her.

Frederik: Højskoler skal blive bedre til at italesætte FOMO

Hvornår er det for sent at få venner, og risikerer man at blive hægtet af fællesskabet, hvis man tager lidt tid alene på værelset? Højskoleelevers frygt for at gå glip af noget er et overset problem, vi bør gøre noget ved, siger lærer Frederik Aamand Holm fra Uldum Højskole. Han har set nærmere på begrebet FOMO i sit afsluttende projekt på Højskolepædagogisk Uddannelse.

Læs hele interviewet her.

Foto: Rødding Højskole

Clara: Højskoleelever har brug for et rum til de ”bløde samtaler”

Hvad sker der, hvis man beder højskoleelever afholde faste møder, hvor de selv styrer struktur og dagsorden, og hvor lærerne hverken er med eller har noget at skulle have sagt? Det har underviser på Rødding Højskole Clara Ernst undersøgt i sit afsluttende projekt på Højskolepædagogisk Uddannelse.

Læs hele interviewet her.

Fotos: Anders Christensen/Idrætshøjskolen Aarhus

Sia og René: Personlige fortællinger giver undervisningen et ekstra lag

En lille personlig historie kan være med at gøre højskolernes undervisning mere levende, inspirerende og dannende. Det oplever lærerne Sia Lanstorp og René Schmidt fra Idrætshøjskolen Aarhus, som i deres afsluttende projekt på Højskolepædagogisk Uddannelse har undersøgt, hvordan man kan inddrage fortællingselementer mere i fagene.

Læs interviewet her

Michell: Unge skal kende og kunne danse til folkemusik

På en rejse til Brasilien gik det op for Michell Smedegaard Boysen, hvor lidt han kendte til sit eget musikalske ophav. Med hjælp fra tidligere elever og det lokale spillemandslaug forsøger højskolelæreren nu at give folkedansen nyt liv på Rødding Højskole, og det giver både eleverne et unikt kultur- og generationsmøde og en oplevelse af ”1800-tallets Tinder”.

Læs hele interviewet her.

Flere HPU-projekter

Her kan du kort læse om nogle af de andre HPU-projekter, der blev lavet i begyndelsen af året.

Kristian Mølgaard, Rønde Højskole. 

"Mit HPU-projekt handler om, hvordan vi skaber rammer, som inspirerer eleverne til at deltage i højskolens samlinger. Det sker med udgangspunkt i at frisætte den enkelte elev, så samlingerne bliver et aktivt selvbestemt tilvalg. Opgaven byder på en række praksisnære bud på, hvilke pædagogiske greb man kan anvende for at gøre samlingerne mere motiverende for eleverne.

Vil du høre mere om Kristians projekt? Så kontakt ham på tlf: 28908045

Susan Nyatanga, Den Internationale Højskole i Helsingør

"When teaching at a folk high school it’s interesting to reflect on what we do on a daily basis. In this project, I reflect on how we, at the International People’s College are living up to the school’s strategy. This discussion is explored from a variety of angles including the classes that we offer, the content of these classes, who we hire as part of the teaching team, what professional development maybe needed, who we enroll as students and how clearly, we communicate our purpose/strategy to them. I also discuss how the freedom to create individual timetables, when we offer several classes that do not directly teach into our strategy might be a loophole which can lead to students evading academic classes and focus only on “lighter” movement, creative and mindfulness subjects. The concern is on how we actually ensure that we offer subjects that meets the UBAK requirement, a time-table that makes it possible for students to have a balance of academic as well as non-academic classes and lastly, that as teachers- we also evenly distribute these UBAK responsibilities."

Vil du høre mere om Susans projekt? Så kontakt hende susan@ipc.dk