Fortalt til Mette Skov Hansen
”Hvad er den traditionelle musik, hvor du kommer fra?”
Det spørgsmål fik jeg ofte, da jeg i 2011 rejste rundt i Brasilien. Jeg var taget afsted for at spille musik og gjorde det med mennesker fra hele verden.
Der var en stor interesse for traditionelle stilarter, men hver gang jeg blev spurgt ind til den traditionelle musik i Danmark, var jeg lidt på bar bund. Det var der, det for alvor gik op for mig, at jeg ikke kendte mit eget musikalske ophav.
Hver gang jeg blev spurgt ind til den traditionelle musik i Danmark, var jeg lidt på bar bund. Det var der, det for alvor gik op for mig, at jeg ikke kendte mit eget musikalske ophav.
Michell Smedegaard Boysen, Rødding Højskole
Jeg vidste, der fandtes folkemusik og folkedans, men det var ikke muligt for mig at komme med eksempler på det, for jeg havde ikke selv dyrket det. Og det har jeg egentlig skammet mig lidt over.
Samtidig gav det mig lyst til at opsøge folkemusikken. Gennem en tidligere kollega og tidligere elever, der har dyrket folkemusik og -dans, fik jeg mulighed for at snuse til begge dele, og det gav mig blod på tanden. Mit HPU-projekt blev springbrættet – og en god undskyldning for – rent faktisk at gå i dybden med traditionen og dyrke den.
Første skridt var, at jeg meldte mig ind i Ribe Danse og Spillemandslaug, som er nogle gamle nisser – og det siger jeg med den største respekt og kærlighed – som mødes på frivillig basis og øver melodier fra det kæmpe repertoire af traditionel dansk musik, der findes.
Mit HPU-projekt blev springbrættet – og en god undskyldning for – rent faktisk at gå i dybden med traditionen og dyrke den.
Michell Smedegaard Boysen, Rødding Højskole
Lauget har taget sindssygt godt imod mig og været grundige med at indføre mig i musikken. Så på den måde har jeg fået fingrene helt ned i materien
Efterfølgende har jeg inviteret tidligere elever ned for at lave workshops som gæsteundervisere for mine musikelever. Jeg har to tidligere elever fra forskellige elevhold, som har dyrket folkedans i varierende grad. Den ene har dyrket meget folkedans, den anden både dans og musik.
Det har været en kæmpe succes. Folkedansen fungerer godt som icebreaker, da stort set alle elever er på bar bund, og da man kommer tæt på hinanden på en uforpligtende og sjov måde. En af mine gamle elever har meget rammende beskrevet det som ”1800-tallets Tinder”.
Man kommer tæt på hinanden på en uforpligtende og sjov måde. En af mine gamle elever har meget rammende beskrevet det som ”1800-tallets Tinder”.
Michell Smedegaard Boysen, Rødding Højskole
Derudover kan eleverne med musik som hovedfag gå i dybden med det kulturelle og historiske ved folkemusikken og -dansen. Jeg har haft elever med i Brasilien, hvor vi besøgte et universitetet UFBA i Salvador, og her gjorde folkemusikken, at vi kom med en identitet.
Der skete en reel kulturudveksling, da vi ikke bare kom med en tilfældig sangopvisning.
Rejsen udvidede ikke kun elevernes horisont udad, men også indad. De fik mere ud af deres egen kultur, hvilket er en del af højskolernes idé.
Nu har jeg lagt en skummel plan med de tidligere elever om skabe en tradition på højskolen. Der skal være et lille grundrepertoire på måske to til tre danse, som samtlige musikhold stifter bekendtskab med, og som de prøver at formidle videre til alle andre elever på højskolen.
Nu har jeg lagt en skummel plan med de tidligere elever om skabe en tradition på højskolen.
Michell Smedegaard Boysen, Rødding Højskole
På et eller andet tidspunkt vil det forhåbentligt være sådan, at når der spilles en specifik melodi, så ved alle, hvad der skal ske. Det kan binde eleverne sammen på tværs af årgange.
Folkemusikken kan også føre til et interessant generationsmøde. I de større studiebyer er man begyndt at holde nordiske dansearrangementer, hvor man lærer forskellige danse og holder bal. Det er fint, men jeg kunne godt tænke mig at knytte generationerne sammen.
På et eller andet tidspunkt vil det forhåbentligt være sådan, at når der spilles en specifik melodi, så ved alle, hvad der skal ske.
Michell Smedegaard Boysen, Rødding Højskole
Da jeg inviterede en tidligere elev til at undervise i folkedans i introugen i januar, havde jeg tre spillemænd fra Ribe med ude at akkompagnere. På den måde kunne generationerne lære af hinanden.
På en måde er folkemusikken også blevet et personligt dannelsesprojekt for mig. Jeg har skullet udvide mit eget repertoire og kendskabet til melodierne – og dansene ikke mindst – og begge dele er noget, jeg stadig er i gang med at udforske. Det er et kæmpe område!