I mit projekt har jeg været på fem højskoler og snakket med grupper af tre til seks elever ad gangen om deres hverdag på højskolen, og om hvorvidt de oplevede en frygt for at gå glip af noget. Det er jo svært at konkludere noget ud fra det, men mine interviews peger på, at vi har et problem, som eleverne har brug for højskolernes hjælp til at løse.
Det handler om frygten for ikke at være med. At føle, at alle har nogen at snakke med undtagen en selv. At være i tvivl om, hvornår det er for sent at få venner, og om man kan være venner med 120 mennesker. En af eleverne, jeg talte med, kaldte det ”menneske-FOMO”. Han sammenlignede ens relationer på højskolen med samlekort, hvor man gerne ville have dem alle sammen.
En af eleverne, jeg talte med, kaldte det ”menneske-FOMO”. Han sammenlignede ens relationer på højskolen med samlekort, hvor man gerne ville have dem alle sammen.
Frederik Aamand Holm, Uldum Højskole
FOMO på højskolen kan resultere i, at du ikke vil gå i seng, fordi du så går glip af snakken i opholdsstuen. Eller at du ikke kan trække dig og gå ind på værelset, fordi du frygter, at du bliver hægtet af fællesskabet. Nogle elever bliver nærmest stressede af at gå på højskole, og det er jo ikke meningen.
Det er vigtigt at sige, at mange også trives med alt det sociale på højskolen, og FOMO er også udtryk for, at man gerne vil fællesskabet. Så det er ikke fordi, vi skal lukke ned og være introverte alle sammen. Men vi skal hjælpe de unge med at italesætte det sociale ræs, der kan opstå, og finde en balance.
For hvis vi vil klargøre eleverne til livet, som der jo ligger i begrebet livsoplysning, må vi også hjælpe dem i det liv, de er i. Så kan vi ikke bare fortælle dem om mountainbikes og keramik. Vi skal også tage fat der, hvor det gør ondt.
Frederik Aamand Holm, Uldum Højskole
Som regel italesætter højskolerne det løst i introforløbet, hvor de i en bisætning i velkomsttalen får sagt, at eleverne nok skal få venner, og at de skal huske at sove. Derfra har mange en idé om, at eleverne selv finder ud af resten. Det gør mange også, men der er også elever, der bliver glemt.
Jeg har lavet workshops for eleverne på Uldum Højskole med fokus på FOMO, og min oplevelse er, at de synes, det er en kæmpe hjælp og lettelse at tage hul på samtalen.
Jeg synes, det er vigtigt, at vi gør noget. For hvis vi vil klargøre eleverne til livet, som der jo ligger i begrebet livsoplysning, må vi også hjælpe dem i det liv, de er i. Så kan vi ikke bare fortælle dem om mountainbikes og keramik. Vi skal også tage fat der, hvor det gør ondt. Det gør højskolerne allerede på mange parametre. Men det her område har vi overset.
I mine interviews spurgte jeg, om eleverne troede, de ville blive bedre til at navigere i FOMO-presset efter højskoleopholdet. En sagde, at når man har været i FOMO-skærsilden, kan man klare alt.”
Hvis du vil høre mere om Frederiks projekt eller læse hans rapport, kan han kontaktes på frederik.aa.h@gmail.com eller 61608041.