Mit projekt har været at undersøge, hvordan vi skulle gøre det. I efteråret snakkede jeg med en gruppe frivillige elever om, hvilken struktur der kunne fungere.
Min rolle var at motivere projektet. Det, jeg sagde var, at vi stiller et rum frem til jer, så I kan øve jer på demokratiske dannelse – men I må selv beslutte, hvad det skal give jer. Hvis I har brug for det, er vi der til at hjælpe, men ellers er det jeres elevrum, hvor lærerne ikke er med.
Det, vi erfarede, var, at eleverne havde brug for at rum, hvor de kunne finde ud af, hvad de følte.
Clara Ernst, Rødding Højskole
Det, vi erfarede, var, at eleverne havde brug for at rum, hvor de kunne finde ud af, hvad de følte. De manglede et rum til de længere samtaler om deres trivsel, om konflikter, og om hvordan de generet ønskede, at tingene skulle hænge sammen under deres ophold. Derfor blev elevmødet et møde om de ”bløde samtaler”.
Vi har valgt at afsætte tid til et elevmøde hver 14. dag, hvor eleverne kan drøfte aktuelle udfordringer og tale sammen om fællesskabet.
Jeg har erfaret, at det er vigtigt at klargøre formålet for eleverne. Man skal hjælpe dem i gang med samtalen ved for eksempel at forklare, hvordan man holder møder, hvordan man er en god facilitator, og hvad man gør, hvis der opstår konflikter. Når de har styr på det, kan de lave deres egen struktur.