Hvordan får højskolerne flere kunder i biksen, samtidig med at de løser en samfundsmæssig opgave? Sådan opsummerede forstander på Testrup Højskole Simon Axø temaet for den debat, han modererede torsdag eftermiddag.
Debatten havde titlen ”Højskolefællesskabet – spændt ud mellem homogenitet og diversitet, dannelsesrum og tryghed”, og i panelet var kønsforsker Christian Groos, direktør i DFUNK Tarek Ziad Hussein, forstander på Den Skandinaviske Designhøjskole og bestyrelsesmedlem Merete Østergaard og den tidligere højskoleelev Marie Hofmann.
Vi er nødt til at gå væk fra, at fællesskaber er noget, eleverne selv faciliterer. Vi skal engagere os mere og tage et ansvar på os for at inkludere alle.
Merete Østergaard, Den Skandinaviske Designhøjskole
Som en del af bestyrelsen på Johan Borups Højskole arbejder Tarek Ziad Hussein blandt andet med, hvordan højskolen kan få flere elever med etnisk minoritetsbaggrund.
”Eleverne på den højskole er som udgangspunkt hvide unge med en ressourcestærk økonomisk baggrund. Det, at de konfronteres med unge fra et socialt boligområde i Vejle, giver dem perspektiv og et andet syn på samfundet. Det er virkelig vigtigt,” sagde han.
Christian Groes så også højskolerne som oplagte rum for integration og mangfoldige møder.
”Det er det bedste rum for det. Det var politikerne også bevidste om tidligere. Der var engang, hvor der var stor opbakning til at få flere med etnisk minoritetsbaggrund på højskole med tilskud i massevis," sagde han og tilføjede, at han også selv havde fået meget ud af at møde unge med forskellige baggrunde, da han gik på højskole.
Det samme var Marie Hoffman glad for under sit højskoleophold.
”Jeg tror, der tidligere var et narrativ om, at højskoler er for hippier, der render rundt, danser og rører ved hinanden. Hvilket til dels er sandt”, sagde hun, hvilket fik salen til at grine.
”Men jeg tror også, det er mere end det. Mange fordomme bliver afkræftet. Jeg er helt sikkert blevet udviklet af at være på højskole.”
Udover at nå flere målgrupper har højskolerne, ifølge Merete Østergaard, også et ansvar for at sikre gode ophold for de minoriteter, der tilmelder sig.
”Fællesskaberne kommer ikke nødvendigvis af sig selv. Vi er nødt til at gå væk fra, at fællesskaber er noget, eleverne selv faciliterer. Vi skal engagere os mere og tage et ansvar på os for at inkludere alle,” sagde hun.
Læs mere om højskolernes indsats for mangfoldighed her