Højskolerne afholdt sit første forårsmøde for lærere og forstandere

Publiceret 20-03-2023

For første gang afholdt Folkehøjskolernes Forening i denne måned sin årlige lærerkonference og sit medlemsmøde og forstandermøde på samme sted og samme tid. Dagene på Roskilde Festival Højskole blev blandt andet brugt til at drøfte ansættelsesvilkår, pædagogik og det bæredygtigt arbejdsliv.

Knap 200 højskolefolk i denne uge samledes på Roskilde Festival Højskole til forårsmøde. Foto. Emil Hamer Boisen.
Selvom det ikke kunne mærkes på temperaturen, var der forårsmøde på programmet, da knap 200 højskolefolk i sidste uge samledes på Roskilde Festival Højskole.
 
For første gang havde Folkehøjskolernes Forening samlet sit årlige kursus for nye lærere, sin lærerkonference og sit medlemsmøde og forstandermøde, så det blev holdt samme sted og på nogenlunde samme tid.
 

Vi har savnet et rum, hvor vi sammen har kunnet tale om arbejdet med det, der er vores kerne og hovedopgave.

Lisbeth Trinskjær, Folkehøjskolernes Forening

 
Det store forårsmøde er et nyt forsøg fra foreningen, og det vil blive gentaget næste år, kunne foreningens formand, Lisbeth Trinskjær afsløre på mødet.
 
”Vi gør det, fordi vi synes, vi har savnet et rum, hvor vi sammen har kunnet tale om arbejdet med det, der er vores kerne og hovedopgave,” sagde hun på mødet om torsdagen med henvisning til højskolernes pædagogiske arbejde.
 
På mødet skulle de mange fremmødte blandt andet drøfte højskolernes pædagogik og opgave, det bæredygtige arbejdsliv, ansættelsesvilkår, fælles indsatser, politik – og meget, meget mere.
 

Stor stigning i deltagende lærere

Forårsmødet startede allerede onsdag, hvor der var kursus for omkring 30 nye lærere. Dagen efter fulgte Lærerkonferencen med 120 deltagere, hvilket næste var en fordobling i forhold til de 70 deltagere ved den seneste lærerkonference i efteråret 2021.
 
På Lærerkonferencen fik lærerne mulighed for at drøfte det bæredygtige og meningsfulde arbejdsliv og at deltage i workshops om alt fra eventproduktion og HPU, til hvad det giver at udskifte elevernes smartphones med gammeldags mobiltelefoner.
 

Medlemsmøde om højskolerne i samfundet

Senere samme torsdag meldte omkring 60 forstandere og viceforstandere deres ankomst på Roskilde Festival Højskole.
 
Her deltog de sammen med lærerne og private medlemmer af Folkehøjskolernes Forening i et medlemsmøde om ”Folkehøjskolernes opgave mellem det universelle og det aktuelle i det, eleverne og samfundet kommer med”.
 
På baggrund af oplæg fra Leo Komischke-Konnerup, der er uddannelsesdirektør i Karisefonden, og Jonas Lieberkind, der er lektor og ungdomsforsker på Aarhus Universitet, blev det drøftet, hvordan højskolerne agerer pædagogisk, politisk og strategisk i samfundet i dag.
 
 

Fra permakultur til ansættelsesvilkår

Fredag fortsatte lærernes konference med oplæg om Røst og flere workshops om blandt andet selviscenesættelse, wokeisme på højskolerne og permakultur og kroppen som pædagogiske redskaber.
 
Imens hørte forstanderne om blandt andet ansættelsesvilkår, 11-timers reglen og hviletidsbestemmelser – hvilket lærerne havde drøftet dagen forinden – samt om et bæredygtigt forstandervirke og nye elevgrupper.
 
Fredag middag samledes lærere og forstandere igen til offentliggørelsen af årets modtager af Højskolepædagogisk Pris, som uddeles af Folkehøjskolernes Forening. Denne gang gik den til den tidligere embedsmand og højskolelærer og -forstander Jesper Moesbøl. 
 

Om Forårsmødet

Den 15.-17. marts blev Højskolernes forårsmøde afholdt på Roskilde Festival Højskole. Mødet var en samling af flere årlige møder og arrangementer, som Folkehøjskolernes Forening afholder.

  1. Kursus for nye lærere. 
    Kurset giver nye lærere et grundigt indblik i skoleformen og lærervilkårerne. De får også mulighed for at dele erfaringer og udvide deres netværk blandt lærere fra andre højskoler.

  2. Lærerkonferencen.
    Konferencen er et frit mødested for alle landets højskolelærere, hvor der er tid og rum til at tale om og dele erfaringer om livet som højskolelærer. I løbet af konferencens to dage får deltagerne inspiration til egen undervisning og mulighed for at diskutere pædagogisk praksis, danne faglige netværk og få et udvidet kendskab til højskolebevægelsen. Dagene vil veksle mellem fælles oplæg og diskussioner, praksisrettede værksteder, fest og fællessang. Konferencen vil fra nu af ligge fast torsdag og fredag i uge 11 hvert år.

  3. Forstandermødet.
    Kurset er for højskoleforstandere, som samles til erfaringsudveksling, uddannelse og kursus.

  4. Medlemsmødet.
    Mødet er for både lærere og forstandere, der har en dialog om vilkår og forhold. Tilmeldte til forstandermødet eller lærerkonferencen er automatisk også tilmeldt medlemsmødet. 

Andre nyheder

Vil du modtage FFDs nyhedsbrev?

Folkehøjskolernes Forenings nyhedsbrev for dig, der er ansat på en højskole eller har interesse for den politiske, administrative eller pædagogiske proces omkring højskolerne.

  • Det politiske og kommunikative arbejde i FFD
  • Administrative nyheder
  • Nyheder om højskolepædagogik
  • Aktuelle kurser og ledige jobs
  • Historier fra foreningens projekter

Felter med (*) skal udfyldes