Selvom det ikke kunne mærkes på temperaturen, var der forårsmøde på programmet, da knap 200 højskolefolk i sidste uge samledes på Roskilde Festival Højskole.
For første gang havde Folkehøjskolernes Forening samlet sit årlige kursus for nye lærere, sin lærerkonference og sit medlemsmøde og forstandermøde, så det blev holdt samme sted og på nogenlunde samme tid.
Vi har savnet et rum, hvor vi sammen har kunnet tale om arbejdet med det, der er vores kerne og hovedopgave.
Lisbeth Trinskjær, Folkehøjskolernes Forening
Det store forårsmøde er et nyt forsøg fra foreningen, og det vil blive gentaget næste år, kunne foreningens formand, Lisbeth Trinskjær afsløre på mødet.
”Vi gør det, fordi vi synes, vi har savnet et rum, hvor vi sammen har kunnet tale om arbejdet med det, der er vores kerne og hovedopgave,” sagde hun på mødet om torsdagen med henvisning til højskolernes pædagogiske arbejde.
På mødet skulle de mange fremmødte blandt andet drøfte højskolernes pædagogik og opgave, det bæredygtige arbejdsliv, ansættelsesvilkår, fælles indsatser, politik – og meget, meget mere.
Stor stigning i deltagende lærere
Forårsmødet startede allerede onsdag, hvor der var kursus for omkring 30 nye lærere. Dagen efter fulgte Lærerkonferencen med 120 deltagere, hvilket næste var en fordobling i forhold til de 70 deltagere ved den seneste lærerkonference i efteråret 2021.
På Lærerkonferencen fik lærerne mulighed for at drøfte det bæredygtige og meningsfulde arbejdsliv og at deltage i workshops om alt fra eventproduktion og HPU, til hvad det giver at udskifte elevernes smartphones med gammeldags mobiltelefoner.
Medlemsmøde om højskolerne i samfundet
Senere samme torsdag meldte omkring 60 forstandere og viceforstandere deres ankomst på Roskilde Festival Højskole.
Her deltog de sammen med lærerne og private medlemmer af Folkehøjskolernes Forening i et medlemsmøde om ”Folkehøjskolernes opgave mellem det universelle og det aktuelle i det, eleverne og samfundet kommer med”.
På baggrund af oplæg fra Leo Komischke-Konnerup, der er uddannelsesdirektør i Karisefonden, og Jonas Lieberkind, der er lektor og ungdomsforsker på Aarhus Universitet, blev det drøftet, hvordan højskolerne agerer pædagogisk, politisk og strategisk i samfundet i dag.
Fra permakultur til ansættelsesvilkår
Fredag fortsatte lærernes konference med oplæg om Røst og flere workshops om blandt andet selviscenesættelse, wokeisme på højskolerne og permakultur og kroppen som pædagogiske redskaber.
Imens hørte forstanderne om blandt andet ansættelsesvilkår, 11-timers reglen og hviletidsbestemmelser – hvilket lærerne havde drøftet dagen forinden – samt om et bæredygtigt forstandervirke og nye elevgrupper.
Fredag middag samledes lærere og forstandere igen til offentliggørelsen af årets modtager af Højskolepædagogisk Pris, som uddeles af Folkehøjskolernes Forening. Denne gang gik den til den tidligere embedsmand og højskolelærer og -forstander Jesper Moesbøl.