Bog: Højskolepædagogik

I maj 2015 udkom bogen "Højskolepædagogik - en fortælling om livsoplysning i praksis" på forlaget KLIM som en foreløbig kulmination på Højskolepædagogisk Udviklingsprojekt.

Højskolepædagogik - en fortælling om livsoplysning i praksis

I maj 2015 udkom bogen "Højskolepædagogik - en fortælling om livsoplysning i praksis" på forlaget KLIM som en foreløbig kulmination på Højskolepædagogisk Udviklingsprojekt. Senere på året udkom et arbejdshæfte som et tillæg til bogen, med henblik på at arbejde med bogens indhold i relation til den konkrete pædagogiske praksis.

Bogens indhold

Bogen går til spørgsmålet om, hvad en højskole er, ved at tage fat i højskolens pædagogik. Samtidig er det forhåbningen at løfte samtalen ud af højskolens egen verden ved at reflektere det selvoptagede spørgsmål i en almen pædagogik - så det bliver vedkommende og får betydning for andre end højskolerne selv. 

Se bogens indholdsfortegnelse

Bogens to dele

Bogen består af to dele. Den første del er bygget op omkring otte temaer, som trådte frem i analysen af materialet fra de pædagogiske dage, som blev afholdt i 2013 med deltagelse fra knap 40 højskoler. 

Den anden del består at en række replikker fra interne og eksterne bidragsydere. Her er højskolens stemme repræsenteret gennem højskolelæreres beskrivelse af praksis, mens eksterne pædagogiske forskere giver et udefrastående perspektiv på en højskolepædagogik. 

Anmeldelser

"Det er en meget velkommen bog, som med smittende engagement, stor indsigt og politisk vilje, rækker ud mod alle os andre, der arbejder med pædagogik og undervisning. Med Almen Pædagogik og Livsoplysning som omdrejningspunkt viser de to forfattere, at højskolepædagogik kan noget med dannelse, folkeoplysning, tilværelsesforståelse og demokrati, som vi i Danmark er stolte af og verdensberømte for.”

Lærke Grandjean, Folkeskolen

Flere anmeldelser

Køb bogen


Arbejdshæfte om højskolepædagogik

I kølvandet på bogudgivelsen er der blevet udarbejdet et arbejdshæfte, som tager fat på de samme temaer som i bogen. Arbejdshæftet har til formål at koble hverdagen og den pædagogiske praksis på højskolerne tættere sammen med bogen. Det er ønsket med hæftet, at bogens indhold bliver diskuteret i direkte relation til praksis på højskolerne.

Læs eller download arbejdshæftet her.