Kurser

Læs hvordan du opretter korte og lange kurser i Højskolebasen.

Kurser der indsendes i Højskolebasen godkendes løbende af FFD. Alle kurser, der oprettes i basen, skal også fremgå på skolen egen hjemmeside, og startdatoer skal være identiske. Ligger kursets startdato for langt ud i fremtiden, udgives det først senere af FFD.

Processen for oprettelse og godkendelse af kurser er:

  • Du opretter et kursus og indsender det.
  • FFD gennemser og udgiver kurset.
  • Du kan efterfølgende rette i kurset og skifte status.
  • Når startdatoen er passeret, tages kurset automatisk af hjemmesiden

Fanebladet 'Korte kurser' har en knap 'Nyt kort kursus' til oprettelsesformålet.

Når du opretter et kort kursus, skal du:

  • Udfylde titel (maks 100 tegn)
  • Udfylde beskrivelse (maks 700 tegn)
  • Vælge type på kurset (Emne, familie, senior, rejse eller mellemlang)
  • Sætte en start- og slutdato
  • Vælge emneord
  • Og indsætte thumbnail og billedet

Husk, at du skal opdatere kursusstatus løbende.

Læs mere om:

'Emneord' tilføjes til det enkelte kursus og er et vigtigt element i kursussøgningen. Emneord hjælper med at booste kurser i søgningen og lader brugerne filtrere på baggrund af interesse.

Tilføj emneord til kurser

Når du opretter et kursus i Højskolebasen, skal du tilføje emneord. Du kan vælge mellem 190 forskellige emneord. Lange kurser vil typisk have mange emneord tilknyttet, mens korte vil have væsentligt færre.

Emneordene er inddelt i 8 faggrupper, og du kan søge i alle emneordene, inden du tilføjer dem.

Du må kun tilføje emneord, som er dækkende for kurset, og der skal være overensstemmelse mellem de valgte emneord og kursusbeskrivelsen på jeres egen hjemmeside. Du må altså ikke tilføje emneord, som ikke allerede fremgår på skolens egen hjemmeside.

Filtrering og boost

Emneordene har to funktioner.

  • Brugerne kan via filteret 'Hvad er dine interesser' benytte emneordene til at filtrere deres søgning.
  • Hvis en bruger benytter et søgeord, der er identisk med et emneord, bliver kurset boostet i søgeresultaterne.

Du skal derfor altid sikre dig, at du har fået sat de korrekte emneord på, så kurset bliver boostet og kommer med i filtreringen. Det er eksempelvis ikke særlig hensigtsmæssigt at glemme emneordene 'Journalistik' eller 'Forberedelse til Journalisthøjskole', hvis kurset henvender sig til unge med en drøm om at blive journalist. 

Emneordene er altså en vigtig brik i søgeoptimering. Men det er stadig mindst lige så vigtigt, at kernefag, linjefag og andre vigtige begreber står i kursusbeskrivelsen.

Husk, at hvis din højskole tilbyder et fag, som kun få andre højskoler har, vil det rangere højt i søgningen, når brugerne søger specifikt efter ordet. Der er fx meget få skoler, der har skydning eller arkæologi. En søgning på disse ord, vil give skolen ekstra relevans og en god placering i søgeresultaterne.

Læs guiden: 8 råd til at blive fundet i søgningen

Særlige emneord til filtreringer

Nogle emneord er ekstra vigtige, da de bliver brugt til en række specifikke filtreringer.

  • "Forberedelse til X" er en gruppe bestående af 10 forskellige emneord, der angiver en uddannelsesretning. Eksempelvis "Forberedelse til Politiuddannelsen", eller "Forberedelse til ungdomsuddannelser". Du kan se dem alle her
  • "Engelsksproget undervisning" skal tilføjes, hvis undervisningssproget (eller dele af det) er engelsk. Dette er særligt vigtigt, hvis du vil fange internationale elever i den engelske søgning. 
  • "Rejser (over 2 uger)" bør tilføjes til lange kurser, der indeholder studieture. 

Foreslå nye ord

Du er altid velkommen til at foreslå nye emneord. Kontakt Emil Hamer Boisen på ehb@ffd.dk og argumenter for, hvorfor et ord bør være et emneord.

Grundkriterierne er:

  • at det skal være et ord som mindst 1 skole vil gøre til kernefag
  • at det ikke kan dækkes af et eksisterende emneord
  • at der er mindst 3 skoler, der vil vælge det til kurser
  • at det ikke er for smalt - fx ikonmaleri

Når du opretter et kursus, får det indledningsvist tildelt statussen 'Klade'. Er du klar til at indsende dit kursus, skal du skifte status til 'Indsend' og afslutte med 'Opdater'. Når dit kursus er godkendt af FFD, får det tildelt status 'Ledige pladser'. 

Skift status

Når FFD har godkendt dit kursus kan du skifte status på kurset. Du kan skifte mellem:

  • Ledige pladser
  • Venteliste
  • Alt optaget
  • Aflyst

Når et kursus har status 'Ledige pladser' eller 'Venteliste', fremgår der en tilmeldingsknap på kursussiden med teksten 'Tilmeld dig kurset' eller 'Tilmeld venteliste'. Begge knapper linker til skolens egen tilmeldingsside, som du har indtastet under fanen 'Link' på skolesiden.

Har et kursus derimod status 'Alt optaget' eller 'Aflyst' er der ikke nogen tilmeldingsknap.

Opdater status jævnligt

Det er meget vigtigt, at du løbende opdaterer jeres kurser med de korrekte statusser. Her er to gode grund til, hvorfor du bør opdatere dem jævnligt:

  • Du skuffer ikke brugerne. Hvis jeres kursusstatusser i Højskolebasen stemmer overens med jeres hjemmeside/virkeligheden, styrkes brugeroplevelsen. Hvis brugerne omvendt finder et ledigt kursus på hojskorne.dk, men efterfølgende opdager, at kurset er optaget, aflyst eller har venteliste, vil de føle sig snydt.
  • Du hjælper andre (trængte) skoler. Når du tildeler jeres kurser de korrekte statusser, så bidrager du til, at brugerne kun lander på de kurser og skoler, som rent faktisk har ledige pladser. Hvis alle skoler i fællesskab husker at opdatere kursusstatusserne, vil det være lettere at henvise nye elever til en skole.

Derudover gælder det altid, at oplysningerne på jeres hjemmeside skal svare til det, der står i Højskolebasen.

Hvornår skal du skifte til 'Venteliste' eller 'Alt optaget'?

Du bør skifte status til 'Venteliste', når elever/kursister ikke uden videre kan tilmelde sig kurset. Er der kun venteliste for et køn eller for specifikke linjer eller fag, anbefaler FFD, at du markerer dette tydeligt i kursusbeskrivelsen. 

Du bør skifte status til 'Alt optaget', når det ikke længere er realistisk, at elever/kursister på ventelisten får en plads på opholdet/kurset. 

En anden tommelfingerregel er, at informationerne i Højskolebasen skal svare til det, som I skriver på jeres egen hjemmeside. Har I eksempelvis et kursus/ophold med venteliste på jeres egen hjemmeside, skal det ligeledes fremgå af kursets status i Højskolebasen.

Du har mulighed for at uploade 5 billeder til kurset. Billederne bliver præsenteret nederst på kurset i en slider. Systemet hjælper dig med at beskære billederne, så de passer til sliderens 16:9 format. Billederne må ikke fylde mere end 1 mb, og når du beskærer et billede, reduceres filstørrelsen en smule.

Det billede du indsætter i 'Kursusbillede 1'-feltet, bliver samtidig angivet som kursets thumbnail i søgningen. Sørg for at vælge et godt billede, der indbyder til klik. Indsætter du ikke et billede, vises skolens logo som thumbnail på kurset. Der kan gå op til 6 timer før dit thumbnail bliver synligt i søgningen.

Du kan også indsætte billeder i selve kursusbeskrivelsen via indsæt billede funktionen. Det kræver dog, at du uploader billedet til din egen hjemmeside benytter linket derfra. 

Retningslinjer for thumbnails

Dine kursers thumbnails skal opfylde vores retningslinjer:

  • Billedet skal være et fotografi.
  • Billedet må ikke være en collage af flere billeder.
  • Billedet må ikke indeholde grafiske elementer som ikoner, vandmærker, tekstbokse etc.

Kursustekster kan skrives ind både på dansk og engelsk. Hvis du udfylder de engelske tekstfelter, kommer kurset med på danishfolkhighschools.com. Dette forudsætter dog, at du også har udfyldt de engelske felter under ’Om skolen’ på skolesiden.

Det bør desuden fremgå tydeligt i dine engelske kursusbeskrivelser, om undervisningssproget er dansk eller engelsk. Er undervisningssproget engelsk er det også vigtigt, at du tilføjer emneordet "Engelsksproget undervisning".

Hvis du har flere kurser af samme type, kan du spare tid ved at duplikere dem. Systemet skaber en kopi, som navngives med 'KOPI' i enden af titlen. Herefter kan du rette kopiens informationer til og indsende kurset.

Se hvordan du opretter en kopi i denne video

Har du mange kurser, kan du spare tid ved at indsende dem samlet. Under fanen 'Korte kurser' kan du i oversigten sætte flueben ved flere kurser og trykke på knappen 'Indsend samlet'.

På hjemmesiden vises alle de informationer og billeder, du tilføjer til kurset, samt link til skolesiden, link til skolens egen hjemmeside og tilmeldingsside og link til en formular for bestilling af materiale for kurset. 

Dine ændringer i felterne slår igennem med det samme, når du trykker 'Opdater'. Der kan dog gå op til 6 timer før søgemaskinen opfanger ændringerne.

Kursussøgningens mål er at give brugerne den bedste mulighed for at finde et kursus, der matcher interesser, tid, sted m.m. Aller vigtigst for læsningen er, at teksterne er gode og beskriver kurset så præcist og læsevenligt som muligt.

Læs guiden: 8 råd til at blive fundet i søgningen

Du må kun oprette ét langt kursus pr. optag. Husk, at du skal opdatere kursusstatus løbende.

Oprettelsen minder meget om at oprette et kort kursus. Forskellen er primært, at lange kurser kan have flere slutdatoer, og at skolens kernefag tilføjes til kurset.

Fanebladet 'Lange kurser' har en knap 'Nyt kort kursus' til oprettelsesformålet.

Når du opretter et langt kursus, skal du:

  • Udfylde titel (maks 100 tegn)
  • Udfylde beskrivelse (maks 1200 tegn)
  • Sætte en start- og slutdato (du kan sætte flere slutdatoer)
  • Vælge emneord
  • Og indsætte billeder

Du må kun oprette ét langt kursus pr. optag. Er der flere faglinjer på et kursus anbefaler FFD, at det indarbejdes i titlen og i beskrivelsen af kurset. Det er også en god idé at indsætte links til linjerne på egen hjemmeside.

'Emneord' tilføjes til det enkelte kursus og er et vigtigt element i kursussøgningen. Emneord hjælper med at booste kurser i søgningen og lader brugerne filtrere på baggrund af interesse.

Tilføj emneord til kurser

Når du opretter et kursus i Højskolebasen, skal du tilføje emneord. Du kan vælge mellem 190 forskellige emneord. Lange kurser vil typisk have mange emneord tilknyttet, mens korte vil have væsentligt færre.

Emneordene er inddelt i 8 faggrupper, og du kan søge i alle emneordene, inden du tilføjer dem.

Du må kun tilføje emneord, som er dækkende for kurset, og der skal være overensstemmelse mellem de valgte emneord og kursusbeskrivelsen på jeres egen hjemmeside. Du må altså ikke tilføje emneord, som ikke allerede fremgår på skolens egen hjemmeside.

Filtrering og boost

Emneordene har to funktioner.

  • Brugerne kan via filteret 'Hvad er dine interesser' benytte emneordene til at filtrere deres søgning.
  • Hvis en bruger benytter et søgeord, der er identisk med et emneord, bliver kurset boostet i søgeresultaterne.

Du skal derfor altid sikre dig, at du har fået sat de korrekte emneord på, så kurset bliver boostet og kommer med i filtreringen. Det er eksempelvis ikke særlig hensigtsmæssigt at glemme emneordene 'Journalistik' eller 'Forberedelse til Journalisthøjskole', hvis kurset henvender sig til unge med en drøm om at blive journalist. 

Emneordene er altså en vigtig brik i søgeoptimering. Men det er stadig mindst lige så vigtigt, at kernefag, linjefag og andre vigtige begreber står i kursusbeskrivelsen.

Husk, at hvis din højskole tilbyder et fag, som kun få andre højskoler har, vil det rangere højt i søgningen, når brugerne søger specifikt efter ordet. Der er fx meget få skoler, der har skydning eller arkæologi. En søgning på disse ord, vil give skolen ekstra relevans og en god placering i søgeresultaterne.

Læs guiden: 8 råd til at blive fundet i søgningen

Særlige emneord til filtreringer

Nogle emneord er ekstra vigtige, da de bliver brugt til en række specifikke filtreringer.

  • "Forberedelse til X" er en gruppe bestående af 10 forskellige emneord, der angiver en uddannelsesretning. Eksempelvis "Forberedelse til Politiuddannelsen", eller "Forberedelse til ungdomsuddannelser". Du kan se dem alle her
  • "Engelsksproget undervisning" skal tilføjes, hvis undervisningssproget (eller dele af det) er engelsk. Dette er særligt vigtigt, hvis du vil fange internationale elever i den engelske søgning. 
  • "Rejser (over 2 uger)" bør tilføjes til lange kurser, der indeholder studieture. 

Foreslå nye ord

Du er altid velkommen til at foreslå nye emneord. Kontakt Emil Hamer Boisen på ehb@ffd.dk og argumenter for, hvorfor et ord bør være et emneord.

Grundkriterierne er:

  • at det skal være et ord som mindst 1 skole vil gøre til kernefag
  • at det ikke kan dækkes af et eksisterende emneord
  • at der er mindst 3 skoler, der vil vælge det til kurser
  • at det ikke er for smalt - fx ikonmaleri

Skolens kernefag tilføjes automatisk til lange kurser og giver ekstra vægt i søgningen. Du vælger dine kernefag på skolesiden. Du kan vælge at gøre 10 emneord til kernefag.

Vælg de rigtige kernefag

Kernefagene får tildelt ekstra meget vægt i søgningen. Det er derfor meget vigtigt, at du vælger de 10 vigtigste ord for skolen.

Kernefag vises både på skolesiden og på lange kurser. De giver altså både ekstra vægt til lange kurser (i kursussøgningen) og skolesiden (i skolesøgningen)

Når du vælger skolens kernefag, kan du søge efter specifikke ord eller scrolle igennem hele listen. 

Husk, at du kan supplere med vigtige ord i 'Om skolen', og på kurserne kan du sætte flere emneord på hvert kursus.

Læs guiden: 8 råd til at blive fundet i søgningen

Når du opretter et kursus, får det indledningsvist tildelt statussen 'Klade'. Er du klar til at indsende dit kursus, skal du skifte status til 'Indsend' og afslutte med 'Opdater'. Når dit kursus er godkendt af FFD, får det tildelt status 'Ledige pladser'. 

Statusser

Når FFD har godkendt dit kursus kan du skifte status på kurset. Du kan skifte mellem:

  • Ledige pladser
  • Venteliste
  • Alt optaget
  • Aflyst

Når et kursus har status 'Ledige pladser' eller 'Venteliste', fremgår der en tilmeldingsknap på kursussiden med teksten 'Tilmeld dig kurset' eller 'Tilmeld venteliste'. Begge knapper linker til skolens egen tilmeldingsside, som du har indtastet under fanen 'Link' på skolesiden.

Har et kursus derimod status 'Alt optaget' eller 'Aflyst' er der ikke nogen tilmeldingsknap.

Opdater status jævnligt

Det er meget vigtigt, at du løbende opdaterer jeres kurser med de korrekte statusser. Her er to gode grund til, hvorfor du bør opdatere dem jævnligt:

  • Du skuffer ikke brugerne. Hvis jeres kursusstatusser i Højskolebasen stemmer overens med jeres hjemmeside/virkeligheden, styrkes brugeroplevelsen. Hvis brugerne omvendt finder et ledigt kursus på hojskorne.dk, men efterfølgende opdager, at kurset er optaget, aflyst eller har venteliste, vil de føle sig snydt.
  • Du hjælper andre (trængte) skoler. Når du tildeler jeres kurser de korrekte statusser, så bidrager du til, at brugerne kun lander på de kurser og skoler, som rent faktisk har ledige pladser. Hvis alle skoler i fællesskab husker at opdatere kursusstatusserne, vil det være lettere at henvise nye elever til en skole.

Derudover gælder det altid, at oplysningerne på jeres hjemmeside skal svare til det, der står i Højskolebasen.

Hvornår skal du skifte til 'Venteliste' eller 'Alt optaget'?

Du bør skifte status til 'Venteliste', når elever/kursister ikke uden videre kan tilmelde sig kurset. Er der kun venteliste for et køn eller for specifikke linjer eller fag, anbefaler FFD, at du markerer dette tydeligt i kursusbeskrivelsen. 

Du bør skifte status til 'Alt optaget', når det ikke længere er realistisk, at elever/kursister på ventelisten får en plads på opholdet/kurset. 

En anden tommelfingerregel er, at informationerne i Højskolebasen skal svare til det, som I skriver på jeres egen hjemmeside. Har I eksempelvis et kursus/ophold med venteliste på jeres egen hjemmeside, skal det ligeledes fremgå af kursets status i Højskolebasen.

Du har mulighed for at uploade 5 billeder til kurset. Billederne bliver præsenteret nederst på kurset i en slider. Systemet hjælper dig med at beskære billederne, så de passer til sliderens 16:9 format. Billederne må ikke fylde mere end 1 mb, og når du beskærer et billede, reduceres filstørrelsen en smule.

Det billede du indsætter i 'Kursusbillede 1'-feltet, bliver samtidig angivet som kursets thumbnail i søgningen. Sørg for at vælge et godt billede, der indbyder til klik. Indsætter du ikke et billede, vises skolens logo som thumbnail på kurset. Der kan gå op til 6 timer før dit thumbnail bliver synligt i søgningen.

Du kan også indsætte billeder i selve kursusbeskrivelsen via indsæt billede funktionen. Det kræver dog, at du uploader billedet til din egen hjemmeside benytter linket derfra. 

Retningslinjer for thumbnails

Dine kursers thumbnails skal opfylde vores retningslinjer:

  • Billedet skal være et fotografi.
  • Billedet må ikke være en collage af flere billeder.
  • Billedet må ikke indeholde grafiske elementer som ikoner, vandmærker, tekstbokse etc.

Kursustekster kan skrives ind både på dansk og engelsk. Hvis du udfylder de engelske tekstfelter, kommer kurset med på danishfolkhighschools.com. Dette forudsætter dog, at du også har udfyldt de engelske felter under ’Om skolen’ på skolesiden.

Det bør desuden fremgå tydeligt i dine engelske kursusbeskrivelser, om undervisningssproget er dansk eller engelsk. Er undervisningssproget engelsk er det også vigtigt, at du tilføjer emneordet "Engelsksproget undervisning".

Hvis du har flere kurser af samme type, kan du spare tid ved at duplikere dem. Systemet skaber en kopi, som navngives med 'KOPI' i enden af titlen. Herefter kan du rette kopiens informationer til og indsende kurset.

Se hvordan du opretter en kopi i denne video

Har du mange kurser, kan du spare tid ved at indsende dem samlet. Under fanen 'Korte kurser' kan du i oversigten sætte flueben ved flere kurser og trykke på knappen 'Indsend samlet'.

På hjemmesiden vises alle de informationer og billeder, du tilføjer til kurset, samt link til skolesiden, link til skolens egen hjemmeside og tilmeldingsside og link til en formular for bestilling af materiale for kurset. 

Dine ændringer i felterne slår igennem med det samme, når du trykker 'Opdater'. Der kan dog gå op til 6 timer før søgemaskinen opfanger ændringerne.

Kursussøgningens mål er at give brugerne den bedste mulighed for at finde et kursus, der matcher interesser, tid, sted m.m. Aller vigtigst for læsningen er, at teksterne er gode og beskriver kurset så præcist og læsevenligt som muligt.

Læs guiden: 8 råd til at blive fundet i søgningen

Der er knyttet en bestilling af materiale til alle kurser. Bestillingen sendes til den mailadresse, som er tilknyttet skolen i Højskolebasen.

Bestil materiale

På alle kurser er et link med teksten 'Bestil materiale'. Det fører brugeren til en formular, som sendes til den email, der er knyttet til skolen. Din skole vil altså modtage en mail fra Højskolebasen, når en bruger har anmodet om materialet.

Send gerne elektronisk katalog

Det er helt i orden at sende et digitalt katalog eller henvise til højskolens egen hjemmeside. E-mail feltet er obligatorisk, så skolen får altid et digitalt lead. Mange skoler har også link til PDF-katalog på kursusbeskrivelsen.

Hvad med dem, der ikke er digitale?

Hvis der står noreply@ffd.dk i afsenderfeltet kommer kontakten fra FFD. Højskolernes Hus for en del henvendelse fra brugere, der ikke er digitale, og dem hjælper vi med bestillinger - derfor noreply@ffd.dk. 

Varme leads

Denne funktion er tænkt som en mulighed, for at værge nye elever og servicere varme leads. Ligesom hojskolerne.dk årligt sender over 100.000 klik videre til højskoler er det ambitionen også at sende interesserede adresser og mailadresser videre til skolerne, så vi kan få flere mennesker på højskole.

FFD udgiver kurser løbende, så søgningen ikke flyder over med kurser, der ligger langt ude i fremtiden. Se hvornår dit kursus skal have startdato for at blive godkendt.

Lange kurser

FFD godkender lange kurser, der har startdato inden for 18 måneder fra dags dato.

Korte kurser

Lige nu godkender FFD korte kurser, der har startdato før: 30-04-2025

Efter den 17-10-2024 godkender FFD korte kurser, der har startdato før 30-04-2026

Kurser med startdato udenfor udgivelsesplanen

Du er altid velkommen til at indsende kurser, som har startdato efter udgivelsesplanen. FFD udgiver dine kurser løbende i henhold til udgivelsesplan.  

Kontakt for hjælp

Er du helt ny i Højskolebasen, eller har du brug for at få noget genopfrisket? Så tag kontakt til FFD's webredaktør, Emil Boisen. 

Emil viser dig gerne rundt i Højskolebasen via skærmdeling på Zoom. Det er en fordel, hvis du har orienteret dig i guiden først. 

Emil Hamer Boisen
Webredaktør
Kommunikation

Hjemmeside, kursusdatabase, annoncering på socialemedier og support.