På torsdag samles borgere, beslutningstagere, brancher og organisationer på KulturØen i Middelfart for at drøfte og skabe klimahandlinger sammen.
Her finder Klimafolkemødet nemlig sted, hvilket sker med flere end 150 arrangører, 100 boder, 12 scener, 3 workshop-scener, og 275 arrangementer.
Blandt arrangementerne finder man også Folkehøjskolernes Forening repræsenteret.
"Virkelyst er højskolernes fornemste opgave. At inspirere elever til at tro på, at hvis man vil, så kan man forandre verden - og at give eleverne nogle redskaber til at gøre det med. Det er det, højskolerne arbejder for,"
Johannes Schønau, højskolelærer og bæredygtighedskonsulent i Folkehøjskolernes Forening
Kan vi danne os ud af klimakrisen?
Fredag under Klimafolkemødet afholder Højskolerne en debat under overskriften "Kan vi danne os ud af klimakrisen?".
Her styrer Højskolebladets redaktør, Sofie Buch Hoyer, en samtale om den bæredygtige dannelses nødvendighed, væsen og vilkår anno 2023.
Vores eksempler fra højskolerne viser, hvordan dannelse og bæredygtighed - og væredygtighed - er tre sider af samme sag.
Marie Holt Richter, NOAH
I panelet sidder Johannes Schønau, som er lærer på Egmont Højskolen og bæredygtighedskonsulent hos Folkehøjskolernes Forening, og Marie Holt Richter, som er en del af den danske miljøorganisation og -bevægelse NOAH og har været tilknyttet højskolernes arbejde med bæredygtig dannelse.
For klimaforandringerne er en udfordring, der kræver virkelyst og handlemod. Og netop det er højskolernes kerneområde. Derfor startede Folkehøjskolernes Forening i 2020 ”Udviklingsprojektet bæredygtig dannelse.”
På klimafolkemødet præsenterer Johannes Schønau og Marie Holt Richter nogle af de erfaringer og indsigter, projektet har genereret.
"Virkelyst er højskolernes fornemmeste opgave. At inspirere elever til at tro på, at hvis man vil, så kan man forandre verden - og at give eleverne nogle redskaber til at gøre det med. Det er det, højskolerne arbejder for," siger Johannes Schønau.
Og der er nok af udfordringer, supplerer Marie Holt Richter:
"Vores eksempler fra højskolerne viser, hvordan dannelse og bæredygtighed - og væredygtighed - er tre sider af samme sag," siger hun.
Læs mere i artiklen: Kan vi danne os ud af klimakrisen
Morgensang, quiz og debat
På Klimafolkemødet deltager også Askov Højskole, som under titlen "Højskolen i en brandvarm klimatid" spørger, hvordan vi mennesker kommer videre, efter vi har ødelagt klimaet for os selv.
Nordfyns Højskole holder morgensamling, hvor målet er sammen at tale om at gøre bæredygtigheds-skridtet mindre. Derudover har højskolen også arrangeret en pub-quiz om, hvordan vi kan handle på hverdags-bæredygtigheden.
Derudover deltager Jeppe Graugaard, der underviser på Ry Højskole, i debatten "På den anden side af katastrofen".