Sådan bruger højskolerne orlovspuljen

Hvordan ser efteruddannelse og fordybelse ud i praksis? Her kan du finde inspiration til, hvordan højskolernes lærere og ledere har brugt orlovspuljen til nye indsigter, udvikling og læring.

Michael M Christensen, Johan Borups Højskole

Sangskrivning i Højskolen - et idekatalog til undervisere

Orloven er blevet brugt til at undersøge, hvordan sangskrivning undervises i højskoleregi, og til at samle ideer og metoder i et idékatalog, der kan inspirere andre undervisere. Gennem besøg på højskoler, samtaler med kolleger og observation af undervisning er der indsamlet erfaringer, der giver nye perspektiver på faget og dets pædagogiske potentiale. Samtidig er orloven brugt til at opkvalificere egne færdigheder i musikproduktion for bedre at kunne vejlede eleverne. Formålet er at styrke undervisningen i sangskrivning og bidrage til udviklingen af musikskabelse som højskolefag.

Orlovsprojekt af Michael M Christensen, Johan Borups Højskole

Joachim Adrian, Grundtvigs Højskole

Mundtlig fortællekunst - En kunstart i sin egen ret

Hvordan kan mundtlig historiefortælling finde et hjem i Danmark? Orloven er blevet brugt til at undersøge fortællekunst som selvstændig kunstart og hentet inspiration fra nogle af landets mest erfarne historiefortællere. Formålet er at bringe ny viden og metoder tilbage til højskolen – og styrke traditionen for Det Levende Ord i undervisning, fællesskab og fortælling.

Orlovsprojekt af Joachim Adrian, Grundtvigs Højskole

Helene Ulriksen, Odder Højskole

DET ER IKKE EN KONKURRENCE! - VI ER ALLE PÅ SAMME HOLD!

Orloven er blevet brugt til at fordybe sig i korsang og undersøge, hvad der sker i og mellem mennesker, når de synger sammen – fysisk, følelsesmæssigt og socialt. Undervejs er der hentet inspiration fra andre korledere, afprøvet nye arrangementer og udviklet ideer til egne kompositioner. Formålet er at styrke undervisningen med både større musikalsk overskud og en dybere forståelse for korsangens fællesskabs­skabende kraft.

Orlovsprojekt af Helene Ulriksen, Odder Højskole

Anne Himmelstrup, Krogerup Højskole

Plantefarve, farvehave og regenerative praksisser

Orloven er brugt til at opkvalificere undervisningen i plantefarve og dyrkning af farveplanter – både teoretisk og praktisk. Samtidig er der hentet ny viden om regenerativt jordbrug, som kan bidrage til udviklingen af Krogerup Højskoles park og de kommende temahaver. Formålet er at styrke arbejdet med farvehaven, kvalificere undervisningen og skabe et levende miljø omkring plantefarve i samarbejde med andre fagfolk og højskoler.

Orlovsprojekt af Anne Himmelstrup, Krogerup Højskole

Jeppe Graugaard, Ry Højskole

Bæredygtig dannelse

Orloven er blevet brugt til at styrke viden om økologi, klima og bæredygtighed samt til at undersøge pædagogiske tilgange, der kan gøre komplekse problematikker mere konkrete og vedkommende. Forløbet har omfattet kurser i permakultur, samarbejde med eksperter og udvikling af nye læringsforløb som ”Naturen som læremester”. Formålet er at kvalificere undervisningen på Ry Højskole og bidrage til en bredere forståelse af bæredygtig dannelse i højskolebevægelsen.

Orlovsprojekt af Jeppe Graugaard, Ry Højskole

Tidligere orlovsprojekter

Egmont Højskole
Dan Ellegaard

Egå Ungdomshøjskole
Jacob Dahlstrup Jensen

Løgumkloster Højskole
Anja Kjølby

Rønde Høj- og Efterskole
Pia Kirkegaard

Testrup Højskole
Nikolaj Ahlburg

Vallekilde Højskole
Esben Christensen

Viborg Idrætshøjskole
Mille Sigsgaard Christensen

Silkeborg Højskole
Peter Ravn Olesen

Testrup Højskole
Tobias Hjertmann

Gerlev Idrætshøjskole - Morten Zacho
Padel som højskolefag

Gerlev Idrætshøjskole - Louise Seloy Klok
Yoga og mindfulness i højskolen

Vejle Idrætshøjskole - Jakob Sikjær
Klaver og musikforståelse

Luthersk Missions Højskole - Mikkel Enok Vigilius
Israel og Palæstina i endetiden

Rødding Højskole - Andreas Ullum & Jakob Nielsen
Istanbul og tyrkisk litteratur

Odder Højskole - Helene Ulriksen
DET ER IKKE EN KONKURRENCE! - VI ER ALLE PÅ SAMME HOLD!

Grundtvigs Højskole - Joachim Adrian
Mundtlig fortællekunst - En kunstart i sin egen ret

Børkop Højskole - Robert Bladt
En undersøgelse af N. F. S. Grundtvigs bibelsyn og bibelbrug

Vejle Idrætshøjskole - Karsten Lund
At lykkedes med den ekspressive musikalske samling

Vejle Idrætshøjskole - Thea S Henriksen
Kan naturen have gavnlig effekt for unges trivsel på højskole

Gerlev Idrætshøjskole - Martin Lykkegaard
Et selvtilrettelagt uddannelsesforløb om kampleg, kampkunst og højskolepædagogik

Luthersk Missions Højskole - Daniel Burgdrorf
Troslære og friluftsliv

Borups Højskole - Michael M Christensen
Sangskrivning i Højskolen - et idekatalog til undervisere

Krogerup Højskole - Anne Himmelstrup
Plantefarve, farvehave og regenerative praksisser

Den Skandinaviske Designhøjskole - Kåre Birk
De glemte kundskabers ark

Odder Højskole - Thomas H Mortensen
Produktion af Hip Hop og praktisk instrumentbygning

Ry Højskole - Jeppe Graugaard
Bæredygtig dannelse

Testrup Højskole - Thorbjørn Krogshede
Refleksioner over det levende i ord og melodi

European Film College - Jim Fernald

Uldum Højskole - Theris Scherfig
Bæredygtig dannelse i praksis

Engelsholm - David Mondrup
Elektronisk musik i højskolen

Krogerup - Jesper Himmelstrup
Konstruktiv journalistik

Grundtvigs Højskole - Søren Lercke
Samskabelse i Hillerød Kommune fællesskabelse i Street-Lab

Brandbjerg - Casper B Madsen
Genopdagelse af friluftslivet på Brandbjerg Højskole

Den Rytmiske Højskole - Hans J Hansen
At gå en tur - En introspektiv undersøgelse

Egmont Højskolen - Bente Kloppenborg
Jordforbindelse