Evaluering: Frirummet har styrket den offentlige samtale

Publiceret 07-09-2023

Friskolerne, Efterskolerne og Højskolernes fælles demokrati-initiativ, Frirummet, er lykkedes med at udvikle pædagogiske tiltag for demokratisk deltagelse og med at styrke samtalen som både livs- og debatform. Sådan lyder det i ny evaluering fra Videncenter for Folkeoplysning (Vifo).

Frirumsdebat
Siden 2016 har frirummet arbejdet med demokratisk deltagelse og nye debatformater for at styrke samtalen i demokratiet. Foto: Frirummet

At styrke den offentlige samtale. Det var formålet, da Friskolerne, Efterskolerne og Højskolerne i 2016 etablerede Frirummet. Frirummet har blandt andet arbejdet med at påvirke debatkulturen, at styrke unges engagement og lyst til at deltage og at gå i dialog med medier om deres ansvar.


Flere undersøgelser, at mange - og i sær mange unge trak sig fra den offentlige samtale, fordi tonen blev for hård. De frie skoler så et demokratisk problem i, at nogle stemmer, synspunkter og aldersgrupper ikke er til stede i den offentlige samtale. Frirummets første projekt var derfor at skabe et nyt debatformat: Frirumsdebatten. Dette debatformat fokuser på at skabe forståelse for baggrunden for konfliktens forskellige vinkler og holdninger. Frirumsdebatten gør dermed op med den debatkultur, der udråber en vinder og en taber. Frirummets etablerede en særlig uddannelse, som gør moderatorer i stand til at lede en Frirumsdebat.

Fra 2016 til sommeren 2023 var Frirummets virke drevet af et selvstændigt sekretariat. Frirummets indsats er nu en integreret del af de frie skolers demokratiindsats.

Opgaven bliver nu at holde formaterne og den demokratiske samtale i live: Debatpiloterne skal mobiliseres og støttes, Frirummets hjemmeside og materialeplatformen skal vedligeholdes og være tilgængelig.

Maria Elisabeth Jensen, Videncenter for Folkeoplysning

Og det arbejde er Frirummet lykkedes godt med. Det er konklusionen fra Videncenter for Folkeoplysning, Vifo, som netop har offentliggjort deres kortlægning og evaluering af initiativet.

I evalueringen lyder det, at Frirummets ambition om at styrke den demokratiske samtale har vakt genklang, og at Frirummet generelt er lykkedes med:

  • at arbejde udviklingsorienteret med samtalen som livsform og debatform
  • at styrke den demokratiske samtale, hvor det at lytte og være nysgerrig er i centrum
  • at udvikle nye pædagogiske tiltag i forhold til demokratisk deltagelse gennem en materialeplatform
  • at være til stede i hele landet og dermed styrke borgernes mulighed for at deltage. 

 

Hvad er Frirummet

Frirummet er Friskolerne, Efterskolerne og Højskolernes fælles demokrati-initiativ, som blev etableret i 2016 med det formål at styrke den offentlige samtale.  I juni 2023 blev Frirummets aktiviteter forankret i de tre foreninger.
Frirummet blev etableret med støtte fra TrygFonden og har senere fået bevillinger fra Samfonden.

Læs mere om Frirummet og dets projekter her.

Maria Elisabeth Jensen, der er analytiker i Vifo, og som har været projektleder på evalueringen, opfordrer foreningers formænd til at bruge og omsætte erfaringerne fra evalueringen, når det gode arbejde skal forankres.

”Opgaven bliver nu at holde formaterne og den demokratiske samtale i live: Debatpiloterne skal mobiliseres og støttes, Frirummets hjemmeside og materialeplatformen skal vedligeholdes og være tilgængelig. Derudover giver evalueringen inspiration til, hvordan man kan videreudvikle de spændende initiativer, som er skabt,” siger hun.

Aktiviteter forankres i foreninger 

I juni 2023 lukkede Frirummets sekretariat, og aktiviteterne er nu forankret i de tre foreninger. Friskolerne er for eksempel tovholder for Folkets Journalistpris fremover, og Folkehøjskolernes Forening er ved at undersøge mulighederne for at brede Frirumsdebatten - en særlig debatform udviklet af Frirummet - ud.

Det er oplagt, at bibliotekerne tager den rolle på sig, og at de kunne være det nye forsamlingshus og fremtidens debatsted.

Lisbeth Trinskjær, Folkehøjskolernes Forening

”Vi er i dialog med bibliotekerne, om man kunne forestille sig, at Frirumsdebatten blev et værktøj, som kunne være med i en lidt bredere indsats. For jeg mener, det er oplagt, at bibliotekerne tager den rolle på sig, og at de kunne være det nye forsamlingshus og fremtidens debatsted,” fortæller formand for Folkehøjskolernes Forening Lisbeth Trinskjær.

Højskolerne har vigtig opgave

I det hele taget har Lisbeth Trinskjær fokus på, at Højskolerne spiller en vigtig rolle, når det kommer til at styrke den demokratiske samtale. Højskolerne er nemlig fortsat en af de aktører, som befolkningen har tillid til.

”Det samme gælder ikke for politikere og medier, og det synes jeg egentlig grundlæggende er ret problematisk. Derfor har vi i Højskolerne et enormt ansvar for at invitere politik inden for – både til vores elever, men også at samle generationer omkring det politiske på vores skoler,” siger hun.

Læs hele Vifo's evaluering her.

Andre nyheder

Vil du modtage FFDs nyhedsbrev?

Folkehøjskolernes Forenings nyhedsbrev for dig, der er ansat på en højskole eller har interesse for den politiske, administrative eller pædagogiske proces omkring højskolerne.

  • Det politiske og kommunikative arbejde i FFD
  • Administrative nyheder
  • Nyheder om højskolepædagogik
  • Aktuelle kurser og ledige jobs
  • Historier fra foreningens projekter

Felter med (*) skal udfyldes