Hvorfor endte du på en højskole?
Umiddelbart – og ironisk nok – for at få bedre arbejdstider. Før højskolen var jeg ansat 4,5 år som ungdomspræst i Herning, hvor ansvaret for børnekirken, teenageklubben og ungdomsarbejdet voksede sig så omfattende, at det var uforsvarligt for familien at bruge flere aftener eller weekender på kirken.
Mariager Højskole kombinerer de to ting, jeg elsker mest: teologi og unge.
Mikael Iversen, Mariager Højskole
Men hjertesvaret er, at Mariager Højskole kombinerer de to ting, jeg elsker mest: teologi og unge.
Hvad har været den vildeste aha-oplevelse for dig på højskolen?
48 timer efter at jeg havde lagt opsigelsen i Herning, ringede højskoleforstanderen i Mariager – som intet vidste om min opsigelse – og spurgte, om jeg var interesseret i at blive højskolelærer. Jeg afslog faktisk prompte at blive højskolelærer. Jeg tror, jeg sad med en del fordomme om, at højskole var en række desillusionerede unge, der sad i rundkreds om et bål og sang ”Kumbaya”.
Det var faktisk en vild ”aha”-oplevelse at se, hvor solidt og seriøst, højskolen tog den individuelle dannelse af unge.
Mikael Iversen, Mariager Højskole
Efter samtalen indvilligede jeg i at komme forbi til en samtale, og det var faktisk en vild ”aha”-oplevelse at se, hvor solidt og seriøst, højskolen tog den individuelle dannelse af unge. Både det høje niveau i undervisningen, det intentionelle fællesskab og tiden, der blev lagt i at udvikle den enkelte var overvældende. Så 10 uger senere kørte flyttelæsset.
Hvornår har du stået i dit største dilemma på højskolen?
Personligt syntes jeg, forsøgene på at lave online-varianter af højskole under corona var akavede. Selvsagt skulle ”noget” gøres, men online højskole er som at se et postkort fra en sydhavsdestination. Du får det visuelle indtryk, men på ingen måde indprentet den forandrende oplevelse, det er at være i højskolens sociale interaktioner.
Online højskole er som at se et postkort fra en sydhavsdestination.
Mikael Iversen, Mariager Højskole
Corona er færdig, men jeg synes stadig, dilemmaet lurer lidt i baggrunden. Generationerne bliver mere digitale – og højskolen skal finde en plads i den online verden. Men når man ved, hvad det sociale aspekt på et højskoleophold kan gøre ved dig, bliver ”sociale medier” til et oxymoron.
Hvad er det værste ved at arbejde på en højskole?
Når årseleverne forlader skolen hver sommer. Efter at have investeret i unge ved utallige coach-samtaler, undervisningsuger, gudstjenester, at have knyttet bånd til dem ude på grænsesøgende sports- og naturoplever og hjemme over kaffe får man holdet skiftet ud over sommeren med et sæt nye venner. Det er ”mission completed”, men også ubehageligt!
Hvis du fik 10 millioner kroner til udvikling af din højskole, hvad skulle de så bruges på?
Okay: Vi har brug for et større auditorium til vores kortkurser – det ville være fem millioner. Så en overhaling af vores bibliotek og selvstudie faciliteter – én million. Udbygning af en outdoor Win-Hof-afdeling med udendørs isbad, tøndesauna og vildmarksbade til én million kroner. Forbedring af vores media faciliteter – to millioner – og til sidst en tak-for-pengene-studierejse til Dansk Vestindien til én million kroner.
Hvad ville du lave, hvis du ikke arbejdede på en højskole?
Jeg havde nok søgt tilbage til noget frikirkeligt engagement. Måske med fælleskirkelige projekter for unge.