Af Rúni Heralvsson
Den 2. til 4. februar var Folkehøjskolernes Forening, FFD, med, da DM i Skills - det store, årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne - blev afholdt i Fredericia. Mesterskabet tiltrækker mange hundrede unge og kombineres med en messe, hvor deltagerne kan tale med blandt andet uddannelsesinstitutioner og firmaer.
Det var som en del af denne messe, at FFD stillede op i godt selskab med Brenderup Højskole, European Film College, Højskolen Mors og Viborg idrætshøjskole.
Ringspil og ler-skulpturer
De enkelte højskoler havde hver især en aktivitet med – en lille smagsprøve på, hvad deres profil var. Der blev for eksempel spillet bord-ringspil og leget med filmkamera.
Dette tiltrak nysgerrige øjne fra de messegængere, der kom forbi - både nogle, der selv havde været på højskole, nogle, der havde hørt om højskolerne, og også mange, som hørte om højskolerne for første gang den dag.
Nogle af dem spurgte, om ”det virkelig er rigtigt, at der ikke er eksamener”, og der kan man jo lykkeligt svare: ”Ja, det handler ikke om at få gode karakterer – det handler om at udvikle karakter”.
En højskole for flere
FFD var ligeledes til stede for at fortælle om højskoler generelt og for at formidle de tilbud, foreningen har til unge, der er uden uddannelse eller simpelthen ikke ved, hvad fremtiden skal bringe dem. Dette gjaldt blandt andet FFD's mentorordning, højskoleophold med dansk og matematik og højskole som alternativ til FGU eller som et led i en EGU.
Læs mere om de forskellige tilbud her.
Foreningen havde en masse gode samtaler med unge, ældre, vejledere og lærere, og netop derfor er det vigtigt, at højskolerne er synlige på en messe som DM i Skills. Højskolerne giver plads til at udvikle sig, til at dyrke sit håndværk, blive klogere på sig selv og til at møde andre, som de er.
Et vigtigt møde
Højskolerne er i sin essens betinget af mødet mellem mennesker og mangfoldigheden deraf. Derfor er arbejdet med diversificeringen af højskolerne altid vigtigt. For når man ikke ved, hvad fremtiden skal bringe, kan et højskoleophold give den fordybelse og udvikling, man har brug for.
Altså kan erhvervsrettede unge få afklaring i, om de for eksempel skal vælge snedker- eller tømreruddannelsen, og samtidig giver disse unge tilbage ved at komme med deres fortælling. De gør derved kun fællesskabet rigere.