Den ene har skrevet bøger og holder foredrag om præstationsangst og mindreværd hos unge. Den anden inspirerer højskoler i deres arbejde med seksuel dannelse. Fælles for de to højskolelærere Christian Hjortkjær og Mette Øyås Madsen er, at de i dag modtager Højskolepædagogisk Pris for deres arbejde.
Prisen, som uddeles af Folkehøjskolernes Forening, FFD, modtager de i forbindelse med Højskolernes Lærerkonference på Idrætshøjskolen Bosei.
Fra priskomitéen lyder det blandt andet, at de to undervisere formår at løfte den højskolepædagogiske praksis ud over deres egen undervisning og højskoles mure.
"De to prismodtagere repræsenterer på hver sin måde noget af det, højskolepædagogik også handler om, nemlig at insistere på at bringe sine erfaringer og evner videre og sætte dem i spil uden for undervisningslokalet og egen højskole. Den ene gør det ved at være til stede i den offentlige samfundsdebat og den anden ved at inspirere internt i højskolebevægelsen,” lyder det i begrundelsen.
Giver foredrag en højskolevinkel
Christian Hjortkjær, der er lærer på Silkeborg Højskole, har de seneste år skrevet bøger og holdt foredrag om eksistentielle emner, og for tiden tager han rundt i landet og taler med udgangspunkt sin bog ”Utilstrækkelig - Hvordan den nye moral gør de unge psykisk syge”.
Når jeg bliver bedt om at komme ud til konferencer eller lignende, plejer jeg at sige, at jeg vil invitere deltagerne ind i mit filosofilokale.
Christian Hjortkjær, Silkeborg Højskole
”Jeg er meget beæret over at modtage prisen. For mig er den en blåstempling af, at den her eksistentielle og eksempelbårne undervisning, jeg tager med rundt i landet og praktiserer, faktisk også er højskolepædagogik. Når jeg bliver bedt om at komme ud til konferencer eller lignende, plejer jeg at sige, at jeg vil invitere deltagerne ind i mit filosofilokale. Det er folk virkelig glade for – for de efterspørger netop den højskolevinkel, som jeg lægger ned over mine foredrag,” siger Christian Hjortkjær, som ikke selv kunne være til stede under prisoverrækkelsen på grund af foredrag i den anden ende af landet.
Satte seksuel dannelse på højskolernes dagsorden
Også Mette Øyås Madsen er glad for prisen. I mange år har hun arbejdet med eksistentiel vejledning og køn, krop og seksualitet, og for tiden er hun i gang med det større skoleudviklingsprojekt "Seksuel dannelse i og af højskolebevægelsen", der blandt andet skal hjælpe andre højskoler i gang med at arbejde med seksuel dannelse.
Jeg er vildt glad og ydmyg over at få så flot en pris. Den varmer midt i en krævende indsats.
Mette Øyås Madsen, Brandbjerg Højskole
”Det seneste halvandet år synes jeg, det er blevet særligt tydeligt, at højskolerne ikke bare kan være med til at løfte en indsats inden for seksuel dannelse, men også har brug for at kigge sig selv efter i sømmene. Jeg er jævnligt ude og tale med andre højskolelærere, og mange er nervøse for at skulle træde ind i det her felt. Det forstår jeg godt, for der er noget på spil. Indimellem har jeg også haft mine søvnløse nætter over, om vi nu gjorde det godt nok på Brandbjerg Højskole, hvor jeg er. Så jeg er vildt glad og ydmyg over at få så flot en pris. Den varmer midt i en krævende indsats,” siger Mette Øyås Madsen.
Læs også: Højskolerne opruster arbejdet med seksuel dannelse
Højskolepædagogisk Pris blev uddelt for første gang i 2016 og er tidligere gået til blandt andre skoleforsker Leo Komischke-Konnerup, professor Lene Tanggaard og professor emeritus Ove Korsgaard. Med prisen følger 25.000, som årets to modtagere skal dele.