I lande som Myanmar og Rusland er det højskolens demokratiserende potentiale, man er inspireret af, i Sydkorea arbejder en kæmpe friskole-bevægelse for et alternativ til deres konkurrenceprægede uddannelsessystem, der har resulteret i verdens højeste selvmordsrate blandt unge.
I Bangladesh er det den folkelige tilgang til uddannelse med særlig fokus på styrkelse af kvindekooperativer som arbejder for både økonomisk og bevidsthedsmæssig frigørelse i patriarkalske kulturer. I Nigeria og England er højskolen med dens erfaringspædagogiske tilgang og trygge læringsrum, en form for 2nd chance for unge og udfordrede voksne.
Kan højskolen løse globale udfordringer i fællesskab?
I anledning af højskolernes 175-års jubilæum i 2019 blev 125 højskolefolk fra 28 lande samlet for at fejre den danske højskole, men mest af alt for at udveksle erfaringer, lære hinanden bedre at kende og inspirere hinanden og dermed kunne drøfte hvordan højskolen i endnu højere grad kan bidrage til at danne unge mennesker gennem livsoplysning, demokratisk dannelse og folkelig oplysning i en verden præget af store demokratiske problemer, klimakrise og migrationsstrømme - og om vi i den forbindelse kan have fordel af at samarbejde på tværs af højskoler i verden.
Mange af de internationale deltagere har tidligere været elever på danske højskoler eller studeret de danske højskoler og er blevet inspireret til at importere højskolen til deres land. Selvom de mange uddannelsesinitiativer ved første øjekast er meget forskellige, deler de alle Grundtvigs filosofi om at styrke individer og fællesskaber til at deltage i en demokratisk opbygning af vores samfund. En filosofi om at uddanne – ikke bare for at klare sig på et arbejdsmarked men for at kunne leve meningsfulde liv.
”Highlander - og højskolebevægelsen generelt - er stadig nødvendig i USA og i resten af verden, for vi har ikke vundet alle kampene endnu. Alt i vores verden bliver globalt - inklusiv de systemer, der skader os. Dette topmøde har givet os mulighed for at udfordre hinanden på, hvad vi skal gøre for at kunne understøtte, at alle får adgang til det privilegie, det er at være en del af et demokratisk læringsrum. Det må vi aldrig tage for givet,”
siger Ash Lee Henderson, der er direktør for Highlander Education Center, som har spillet en vigtig rolle i den amerikanske borgerrettighedskamp.
Det internationale topmøde i september 2019 bevægede flere af de danske højskolefolk. ”Man bliver ydmyg,” lød reaktionen efter et par dage i selskab med de internationale gæster. Det gør indtryk at møde internationale højskolefolk, der har sat deres liv, arbejde eller økonomi på spil for at insistere på en skoleform, hvor man kan udtrykke sig frit. Og at mange af initiativerne er spiret i Danmark, er svært at forstå.
Læs eller genlæs Reportage fra det International Folk High School Summit i 2019
Læs mere om den globale højskolebevægelse på engelsk