Inspirationshæfte om samværets betydning
FFD har udgivet et hæfte, der med udgangspunkt i praksiserfaringer forhåbentlig kan inspirere højskoler i tilrettelæggelse og udvikling af samværet på højskolerne. Hæftet indeholder ingen færdigstrikkede løsninger på, hvordan samværet skal gribes an. Det lægger med udgangspunkt i praktiske udviklingserfaringer op til debat om, hvordan samværet kan indgå i højskolernes pædagogiske praksis.
Læs hæftet online eller download inspirationshæftet om samværets betydning.
Temanummer om samværets pædagogik i Dansk Pædagogisk Tidsskrift
FFD har i samarbejde med Dansk Pædagogisk Tidsskrift redigeret temanummeret Samværets Pædagogik, hvori det overvejes hvordan samværet som pædagogisk kategori kan bidrage til både forskning og praksis i skole og uddannelse.
Læs mere om temanummeret om samværets pædagogik i Dansk Pædagogisk Tidsskrift.
Øvelser og debatspørgsmål
FFD har udarbejdet en række slides med ideer til øvelser og debatspørgsmål, som I frit kan benytte og lade jer inspirere af, hvis i ønsker at sætte samværet på dagsordenen til en pædagogiskdag eller et personalemøde.
Hent øvelser og spørgsmål om samvær som pdf
Andre relevante dokumenter
I forbindelse med projektet Samværets betydning på Højskolener er der udarbejdet et inspirationshæfte til højskoler, der ønsker at drøfte eller udvikle samværet på deres skole.
Se Pixi-introduktionen til projektet om samværets betydning.
Undervejs udarbejdede UC Syddanmark et notat om samværets betydning på højskolen. Notatet er baseret på fokusgruppeinterview og spørgeskemaundersøgelse med lærere og elever på de 6 højskoler, som deltog i udviklingsprojektet.
Download UC Syddanmarks notat om samværets betydning.
Der er produceret meget skriftligt materiale i løbet af udviklingsprojektet og alle relevante dokumenter kan findes på hjemmesiden for Nationalt Videncenter for Frie Skoler.
Nationalt Videncenter for Frie Skoler.