Med højskoleloven af 2000 skete der nogle væsentlige præciseringer af det særlige ved højskoleundervisningen og skolernes dokumentation heraf. Forud for loven var der af ministeren nedsat et højskoleudvalg til drøftelse af skoleformens udfordringer, og på anbefaling af udvalget, blev der i loven fastsat to væsentlige krav til højskolernes undervisning:
- Hvor den tidligere ’almene undervisning’ skulle udgøre mindst en tredjedel af undervisningstiden, blev det nu formuleret at ’Undervisning af bred almen karakter (UBAK)’ skal udgøre mindst halvdelen af undervisningen. I bemærkningerne til loven defineres UBAK, som undervisning, der har almene perspektiver. Disse "kan være filosofiske, kulturelle, historiske, politiske, samfundsmæssige, naturvidenskabelige, psykologiske, religiøse eller lignende. Også æstetiske, musiske og kropslige aktiviteter kan i et vist omfang indgå i den brede almene undervisning."
- For alle højskolekurser skal der ved kursets start være udarbejdet en indholdsplan godkendt af bestyrelsen (eller forstanderen, hvis bestyrelsen har bemyndiget vedkommende dertil). En plan, der detaljeret beskriver forløb, form og indhold på en sådan måde, at det er tydeligt, at kurset lever op til lovens krav.
Lovgivningen sætter sit præg på højskolernes udvikling
I årene efter har de to forhold sat deres præg på højskolens udvikling – på godt og ondt. En del har givet udtryk for, at de ser kravene som udfordring af højskolens traditionelle frihed. Samtidig har det at leve op til udfordringerne tydeligt skabt positiv udvikling, da det at skulle formulere det særlige ved højskolens sigte og formål ikke blot har givet anledning til drøftelser og udvikling på den enkelte skole, men også på tværs af skolerne.
Indholdsplaner og UBAK under lup ved tilsyn
En afgørende betydning for fokus på de to forhold har været, at i alle de senere års ministerielle tilsynssager har der været spurgt ind hertil. Både når det handlede om korte og lange kurser. Og forholdene har i mange afgørelser spillet en afgørende rolle.
Få inspiration til UBAK og indholdsplaner
FFD har haft stor fokus på både indholdsplaner og UBAK. Både i forbindelse med kurser og møder, og foreningen har udarbejdet forskelligt materiale.
FFD's materialer om UBAK og indholdsplaner
Slots- og Kulturstyrelsens vejledning til indholdsplaner
Slots- og Kulturstyrelsen har udarbejdet en vejledning, der beskriver forhold omkring højskolernes indholdsplaner.
Find vejledninger hos Slots- og Kulturstyrelsen