Sådan bruger højskolerne skoleudviklingspuljen

Opdag, hvordan andre højskoler har nytænkt undervisning, samvær og fællesskab. Her finder du inspiration fra projekter, der har fået støtte gennem skoleudviklingspuljen.

Aktionslæring for familiegruppelærere i højskolen

Rønde Højskole

Rønde Højskole har arbejdet målrettet med at styrke familiegrupperne som ramme for elevernes trivsel og dannelse. Med forberedte og faciliterede møder er grupperne blevet et sted, hvor eleverne kan dele både glæder og udfordringer – og dermed fastholde hinanden i fællesskabet. Vi oplever, at eleverne er mere reflekterede over deres højskoleophold, og at indsatsen er særligt gavnlig for frafaldsstruede elever. Som en sidegevinst har projektet også styrket lærernes professionalitet og gjort dem mere kompetente i rollen som familiegruppelærere.

Kontakt: Birgit Fuglsbjerg og Allan Jakobsen, Rønde Højskole

Eksempler på Skoleudviklingsprojekter

Udvikling på højskolerne

Skals Højskole

Nye veje i det traditionelle håndværk

Skals Højskole ønsker at undersøge håndværksbegrebet, at finde (nye) veje at gå og, at afsøge muligheder for at nytænke og højne håndværkets status i undervisningen. At arbejde med håndværksfagene så de forbliver interessante, relevante, eksperimenterende og nytænkende? Vi ønsker at udvikle håndværkene, så de bliver så interessante for flere unge højskoleelever, at de får lyst til at komme på vores højskole og fremadrettet uddanne sig indenfor fagene?

Kontakt: Amy Maria Lyngå, Skals - højskolen for design og håndarbejde

Rødding Højskole

Borgersamling - en praktisk øvelse i deltagerdemokrati og borgerinddragelse

Rødding Højskoles demokratilinje vil etablere en borgersamling, hvor lokale og elever forsøger at løse et komplekst politisk problem. Grundlæggende er det målet og succeskriteriet for dette projekt, at alle parter – både planlæggere af og deltagere i borgersamlingen – vil opleve et forøget deltagerdemokratisk engagement, og at elever og borgere i kraft af deres delagtiggørelse i borgersamlingen vil få en større forståelse og påskønnelse af, hvordan man rent praktisk kan tænke og organisere den demokratiske beslutningsmetode på en ny og anderledes måde.

Kontakt: Simon Langkjær, Rødding Højskole

Bornholms Højskole

Jordforbindelse – sund jord

Bornholms Højskole vil trække sit pilotprojekt (et lille B-fag om mandagen) ud til fuld skala fra foråret 2023 med en hovedfagslinje af samme navn. Skolen vil ”støtte, fremme og udvirke, at flere bliver rustet til at forvalte jorden bæredygtigt”. Faget Jordforbindelse – Sund Jord vil gennem et gensidigt berigende samarbejde med bl.a. ”Gaarden – Center for bornholmsk madkultur” og” Jordens skole” understøtte de unges store nysgerrighed på, hvordan de kan fordybe deres kendskab til og forhold til naturen og landbrugsjorden.

Kontakt: Solveig Thorborg, Bornholms Højskole

Kalø Højskole

Jagt og friluftsliv som nyt linjefag

Kalø Højskole har oprettet en ny jagtlinje i tæt samarbejde med Danmarks Jægerforbund. Linjen er særligt målrettet efterårsperioden, hvor jagtsæsonen giver unikke muligheder for undervisning i praksis.

Formålet med linjen er at styrke kendskabet til jagt som kultur, naturoplevelse og fødevarekilde – og samtidig tiltrække flere elever til efterårsholdet. Jagt giver en anden type naturoplevelse end klassiske adventure-aktiviteter: at vente, observere og være stille i naturen.

Med den nye linje ønsker Kalø Højskole at samle 8-10 elever hvert efterår og samtidig bidrage til en bredere forståelse af jagtens etik, historie og rolle i foreningskulturen.

Kontakt: Kenneth Degnbol, Kalø Højskole

Tidligere skoleudviklingsprojekter

Højskolen Skærgården
Samliv i udfordrende forskellighedsfællesskaber

Ungdomshøjskolen ved Ribe
Håndholdt klimadannelse

Kalø Højskole
Jagt og Friluftsliv som nyt linjefag

Oure Idrætshøjskole
Kropslig dannelse og resonans i folkeoplysningen

Askov Højskole
Udvikling af den faglige profil på Askov Højskole

Egå Ungdomshøjskole
Supervision: Ligeværdighed og hjemlighed

Nørgaards Højskole
Den ansvarlige keramikværksted - god værkstedspraksis og bæredygtig dannelse

Bornholms Højskole
Vovemod - fra tanke til handling 

Askov Højskole
Udvikling af den faglig profil på Askov Højskole

Brandbjerg Højskole 
Studietur til Sydstaterne - Forankring og videreudvikling af samarbejdet ml. Brandbjerg Højskole og Highlander Research and Education Centre

Krogerup Højskole
Jordbrugets dannelsespotentiale

Suhrs Højskole
Herbarium

Uldum Højskole
Højskolemorgensamling - en dannende signaturhandling 

Bornholms Højskole
Udendørskøkken

Brenderup Højskole
Brenderup Højskole under udvikling

Den Rytmiske Højskole
EQ Summer Sounds

Egmont Højskolen
Uderum for alle

Kalø Højskole
Grønne visionsworkshops på Kalø Højskole

Mariager Højskole
Digital Kirke

Nordfyns Højskole
Fællesskab og handlekraft

Oure Højskole
Oure Gror

Rønde Højskole
Aktionslæring for familiegruppelærere

Struer Højskole
Voksenhøjskole – Højskoler for alle

Uldum Højskole
FOMO på højskole

Bornholms Højskole
Jordforbindelse – sund jord

Brenderup Højskole
Højskole under udvikling

Engelsholm Højskole
Keramik & Filosofi - håndgribelige eksperimenter

Grundtvigs Højskole
Kulturfestivalen – Ungdommens stemme

Kalø Højskole
Udvikling af sejl som linjefag

Rødding Højskole
Borgersamling - en praktisk øvelse i deltagerdemokrati og borgerinddragelse

Scenekunst Højskolen Snoghøj
“Grønlandsk kajak - fra overlevelse til kulturbevaring” nyt fag på skolens nye outdoorlinje

Silkeborg Højskole
En systematisk undersøgelse af hvordan højskolen kan/skal (ny)fortolke “højskolelæreren” mellem kald og arbejde, med særligt øje for hjemlighedens rolle i dette

Skals Højskole
Nye veje i det traditionelle håndværk

Snoghøj Højskole
Vinterkajak – en udvikling af grønlandsk kajak

Suhrs Højskole
Den moderne højskolelærers værktøjskasse; mellem idealer og arbejdsvilkår

Vallekilde Højskole
HØJLYT – konkurrence og kreativ platform for unge podcast skabere

Askov Højskole
Askov Højskole som Unesco Verdensmålsskole

Egmont Højskolen
Tobii or not to be - styrkelse af kommunikationen og genuin inklusion for elever uden verbalt sprog.

Gerlev Idrætshøjskole
Gerlevs højskolepædagogiske udvikling

Grundtvigs Højskole
OK Zoomer – et blik på en ny generationskonflikt

Krogerup Højskole
Pigmenthave og naturfarvning

Mariager Højskole
Er du rigtig klog - Ny almen linje

Nørgaards Højskole
Farmors rede

Oasehøjskolen
Kickstart bæredygtighed på Oasehøjskolen

Rønde Højskole
Naturoplevelse, nærvær og pædagogisk nytænkning på Rønde Højskole

Scenekunstskolen Snoghøj
Udvikling af outdoor på Snoghøj

Suhrs Højskole
Suhrs pædagogiske værksted

Ungdomshøjskolen ved Ribe
INTROFORLØB DER BEDRE INKLUDERER DE SÅRBARE ELEVER”

Vallekilde Højskole
Øvelseshus

Brandbjerg Højskole
Seksuel dannelse i og af højskolebevægelsen

Den Skandinaviske Designhøjskole
Bæredygtighed, Byggeri og Dannelse

Egmont Højskolen
Den grønne tråd

Gerlev Idrætshøjskole
Højskolerne handler for verdensmålene

Jyderup Højskole
Naturliv – lær af oprindelige naturfolk

Løgumkloster Højskole
Peer to peer linje

Nordfyns Højskole
Skovhave som pædagogisk learning lab for international natur- og klimaaktivisme.

Nørgaards Højskole
Mad med mormor.

Vallekilde Højskole
Vallekilde Øvelseshus

Århus Idrætshøjskole
Giv det videre - frivilligprojekt på Idrætshøjskolen Aarhus

Brandbjerg Højskole
Sharing Brandbjerg - Lokalt funderet bæredygtighedsundervisning

Den Skandinaviske Højskole
A new world

Gerlev Idrætshøjskole
FN`s verdensmål – en certificeringsmodel

Grundtvigs Højskole
Det levende ords genkomst

Jyderup Højskole
Mindre kaos mere krop

Jyderup Højskole
Udvikling af introuge

Oure Højskole
Innovative medborgere og bæredygtighedsagenter

Ry højskole
Kloden kalder – undervisningsvejledning

Ryslinge Højskole
Levende ord - Samtaler med bevægelse

Rønde Højskole
Livsmestring i højskolens læringsrum

Skals Højskole
Inspirationshave - Naturhavebiodiversitet

Uldum Højskole
Inspirationshæfte: Undervisningsmetoder i højskolen

Ungdomshøjskolen ved Ribe
UHR – skoven

Vallekilde Højskole
Power of Play - LEGO HouseVallekilde Højskole

Vrå Højskole
Miks af Højskolemålgrupper

Den Skandinaviske Designhøjskole
Bæredygtighed og design som fag og som forståelsesramme

Jyderup Højskole
Højskole i praktik

Krogerup Højskole
Magiske planter

Ryslinge Højskole
At komme i mesterlære

Suhrs Højskole
Eventmageri og madspildsindsats

Uldum Højskole
Menneskebiblioteket