På årsmødets anden dag var der oplæg på programmet. Det første kom fra Christian Hjortkjær, som er lærer på Silkeborg Højskole og netop har udgivet bogen Skamfuld.
Hvis størstedelen af de unge siger, at de har svært ved fællesskabet, så er der ikke noget galt med dem, så er der noget galt med fællesskabet
Christian Hjortkjær, Silkeborg Højskole
Han talte om skam og tabuer i ungdomsgenerationen. Ifølge ham er der kommet mange nye former for forbud blandt de yngre generationer, og mange lærere vil have oplevet at sige noget, som ikke længere må siges.
”Vi er de skamløse i mange tilfælde. Det er os, der ikke fatter, hvornår vi har sagt noget, vi ikke burde. Her er unge i dag bedre til at være mere sårbare og sige, når de bliver kede af det, hvilket er stort. Min generation reagerer ofte med vrede. Vi har en anden robusthed, hårdhed og kyniskhed over os,” sagde han.
Derudover talte Christian Hjortkjær om udfordringer ved fællesskabet. Tidligere har undersøgelser vist, at mange efterskoleelever dropper ud, fordi de havde svært ved at indgå i fællesskabet.
”Vi fra de frie skoler siger altid, at fælleskabet er løsningen. For så snart de unge er inde i fællesskabet, så bærer vi i flok. Men hvis størstedelen af de unge siger, at de har svært ved fællesskabet, så er der ikke noget galt med dem, så er der noget galt med fællesskabet. Det er løsningen, der er blevet problemet,” sagde han.
Ifølge ham har de unge brug for små fællesskaber på højskolerne, hvor alle ikke altid skal være med.
”Det er vores ansvar at indrette højskolen, så det er muligt at være sårbar.”
Senere på dagen var der oplæg med Matilde Walter Clark, som har skrevet bøgerne "Det blinde øje" og "Hvordan man laver dyr", som omhandler mink og dyr, der er opdrættet i lukkede anlæg. I sit oplæg talte hun om sproget, og de virkeligheder, vi opfatter som sande.
For eksempel får ordet ”landmand” i første omgang hende til at tænke på en karakter som Frank Eriksen fra DR-programmet "Bonderøven".
”Men når jeg googler navne på landmænd, dukker der helt andre billeder op. Det er erhvervsmænd, virksomhedsledere og producentejere. På samme vis kalder vi industrianlæg for gårde og farme, hvilket giver os et helt andet billede i hovedet. Det skaber en dissonans mellem lyd og billede,” sagde hun.
Da alle mink skulle aflives under coronapandemien, var det ifølge Mathilde Walter Clark også interessant at se, hvilket sprog der blev brugt til at beskrive situationen for producenterne – og for dyrene.
”Dyrene var et produkt, en vare, en ressource og et designobjekt sammenlignet med Flora Danica og B&O. De var bare ikke lavet af glas, stål og cement, men af dna. Det var aldrig dyrene, men derimod minkproducenter der ’skulle aflives’, og det var erhvervet, der ’fik dødsstødet’," sagde hun under oplægget.