Alle unge skal have modet til at tage ordet. Sådan lyder den overordnede vision hos talerskolen Røst, som i snart 10 år har arbejdet for, at unge i højere grad bliver hørt og forstået i samfundet.
Dette års prismodtager har siden 2016 arbejdet for at give unge – og mennesker i det hele taget – mod, redskaber og plads til at tage ordet og gøre deres holdninger, synspunkter og fortællinger gældende.
Emil Hageman Christensen, højskolelærer og komitémedlem
I dag blev dette arbejde hyldet, da talerskolen modtog Højskolepædagogisk Pris 2024 under højskolernes store, årlige lærer- og forstandermøde, Forårsmødet, på Askov Højskole.
Højskolepædagogisk Pris uddeles af Folkehøjskolernes Forening i Danmark, FFD og går til projekter, personer eller organisationer, der udbreder kendskabet til højskolernes idé, opgave og pædagogiske praksis.
At valget i år er faldet på Røst skyldes et ønske om at anerkende et initiativ, der er rettet mod ungdommen og formår at løfte højskolens pædagogik og skolernes elever ud af boblen og ind i samfundet og offentligheden.
”Dette års prismodtager har siden 2016 arbejdet for at give unge – og mennesker i det hele taget – mod, redskaber og plads til at tage ordet og gøre deres holdninger, synspunkter og fortællinger gældende. Indsatsen har helt konkret iscenesat og gjort det muligt for flere hundrede mennesker at benytte sig af den mundtlige fortælling og det, som vi i højskolekredse ynder at kalde ’det levende ord’,” lød det under prisoverrækkelsen fra komitémedlem og højskolelærer Emil Hageman Christensen.
Klæder unge på til at holde taler
Røst begyndte som et samarbejde mellem museet KØS, Vallekilde Højskole og Ungdomsbureauet, der gerne ville undervise unge i at holde taler.
Ganske få mennesker har et naturligt anlæg til at tage ordet foran en forsamling. For de fleste kræver det værktøjer, støtte, øvelse, feedback – og vigtigst af alt – et fællesskab, som står klar, når det gælder.
Martin Fehr Therkildsen, Ungdomsbureauet og Røst
Med støtte fra blandt andet Nordea-fonden og Tuborgfondet samt puljer under FFD har projektet foldet sig ud, blandt andet på en række højskoler, der på forskellige måder og i forskelligt omfang har gjort Røst til en del af deres højskolepædagogiske praksis.
I hovedfag, valgfag og kortere projekter er højskoleelever gennem årene blevet klædt på til at holde taler, og de har både talt på deres egne skoler, på festivaler, i Operaen, på Glyptoteket og mange andre steder.
Uden for højskolerne har Røst på samme måde hjulpet klimaaktivister, udsatte unge, bestyrelsesmedlemmer, minoritetspersoner, gymnasieelever, unge med funktionsnedsættelse og mange andre til at stille sig op på en scene og gøre deres stemmer gældende.
Højskolen er en "eminent demokratisk øvebane"
I dag er projektet drevet af Vallekilde Højskole og Ungdomsbureauet, hvor de projektansvarlige er højskolelærer Pia Beltoft og Martin Fehr Therkildsen fra Ungdomsbureauet.
Denne pris og økonomiske støtte giver os en tro på vigtigheden af vores arbejde og på, at der er plads til og behov for et projekt, der styrker unges mod og evner til at tage ordet.
Pia Beltoft, Vallekilde Højskole og Røst
Begge var med under prisoverrækkelsen og takkede for anerkendelsen af deres arbejde med at styrke den yngre generations retoriske og demokratiske selvtillid. Martin Fehr Therkildsen kaldte højskolelivet og højskolestrukturen en eminent demokratisk øvebane.
”Ganske få mennesker har et naturligt anlæg til at tage ordet foran en forsamling. For de fleste kræver det værktøjer, støtte, øvelse, feedback – og vigtigst af alt – et fællesskab, som står klar, når det gælder. Det fællesskab finder vi på højskolerne,” sagde Martin Fehr Therkildsen.
Pia Beltoft rettede under prisoverrækkelsen en tak til alle de unge, der gennem årene har stået ved Røsts talerstol, og hun tilføjede, at arbejdet med talerskolen fortsætter:
”Vi står i en spændende fase af Røst, hvor vi udvikler og gentænker vores projekt. Denne pris og økonomiske støtte giver os en tro på vigtigheden af vores arbejde og på, at der er plads til og behov for et projekt, der styrker unges mod og evner til at tage ordet.”