Et arbejde, hvor jeg virkelig kan gøre en forskel
Allan Jakobsen har arbejdet som vejleder, siden han var studenterstudievejleder på Københavns Universitet i 00’erne. De seneste år har han arbejdet på højskoler, hvor det siden 2004 har været lovpligtigt at tilbyde eleverne vejledning om uddannelse og erhverv.
De unge, jeg møder på højskolerne, synes, ligesom andre unge, at det er svært at gennemskue uddannelsessystemet.
Allan Jakobsen, Rønde Højskole
På Rønde Højskole afholdes der udover den løbende vejledning en hel dag, hvor de unge kan snakke om studie og karriere. Derudover har vejlederne en café om aftenen, hvor eleverne kan komme forbi.
”Det er et arbejde, hvor jeg virkelig føler, at jeg kan gøre en forskel. For de unge, jeg møder på højskolerne, synes, ligesom andre unge, at det er svært at gennemskue uddannelsessystemet, og hvordan man for eksempel søger kvote 2. Og samtidig ser de valget af uddannelse som afgørende for det liv, de gerne vil leve, og den mening, de vil skabe i tilværelsen” siger han.
Mulighed for mere kvalificeret vejledning
Vejledning på ungdomsuddannelser, højskoler og videregående uddannelser har meget til fælles, men kan også noget forskelligt. Hvad angår højskolerne, er en fordel, at man kommer tæt på eleverne over længere tid, siger Allan Jakobsen.
På højskolen kommer man meget tæt på eleverne over længere tid.
Allan Jakobsen, Rønde Højskole
”Som vejleder på universitetet kan en samtale med en studerende ofte tage 20 minutter, og så kan det være, du aldrig ser vedkommende igen. På højskolen kommer man meget tæt på eleverne over længere tid. Man møder dem i deres bogrupper, spiser og tager på ture med dem. Det gør det muligt at give en mere kvalificeret vejledning, arbejde videre med deres store spørgsmål og tage flere aspekter ind.”
Vejledning koblet med livsoplysning
Det helt særlige, højskolerne kan, er at knytte vejledning med livsoplysning, siger Allan Jakobsen.
Vi er ikke bundet af, at de unge skal færdiggøre en bestemt uddannelse hurtigst muligt eller læse noget bestemt. Vi skal ikke vejlede efter institutionelle eller politiske hensyn, men kun være loyale over for eleven.
Allan Jakobsen, Rønde Højskole
”Mange unge har et snævert fokus, når de tænker uddannelse. De tror, de skal beslutte, hvordan resten af deres liv skal se ud, og at de derfor skal være sikre på, at de får en god løn og ikke bliver arbejdsløse. Men det vigtige er, hvilket liv de gerne vil leve. Det kan højskolerne bringe på banen med livsoplysning. Vi ser på, hvad der er vigtigt i den unges liv, og hvad det betyder for de konkrete valg, de skal tage. Den kobling kan være svær at nå at lave i studievejledningen andre steder,” siger han.
Samtidig er der ifølge Allan Jakobsen stor frihed, når man er vejleder på en højskole.
”Vi er ikke bundet af, at de unge skal færdiggøre en bestemt uddannelse hurtigst muligt eller læse noget bestemt. Vi skal ikke vejlede efter institutionelle eller politiske hensyn, men kun være loyale over for eleven.”