Hvorfor har vi højskoler? Hvad er deres formål, deres berettigelse og deres bidrag til samfundet? Kort sagt: Hvad er en højskole?
De spørgsmål har været til debat gennem hele højskolebevægelsens 180 år lange historie. Nu samler en ny bog nogle af de mange bud på svar.
Bogen indeholder både klassiske tekster og tekster, som få nok kender til. Tilsammen viser de spændvidden og nuancerne i skoleformen, og de skaber et stærkt afsæt for en samtale om, hvad der – på trods af de mange forskellige synspunkter – samler højskolerne.
Jonas Møller, konsulent i Folkehøjskolernes Forening
Bogen ”Højskoletekster. Folkehøjskolens idé og opgave gennem tiden” består af 28 tekster, der tilsammen giver et unikt indblik i de tanker, der er blevet gjort om højskolen.
Samlingen er en blanding af foredrag, taler, artikler, debatindlæg og breve, der strækker sig fra Grundtvigs højskoleskrifter i 1830’erne til debatten om højskolernes rolle i samfundet i begyndelsen af det 21. århundrede.
Et nuanceret billede af højskolerne
Teksterne er udvalgt af repræsentanter fra Folkehøjskolernes Forening og Højskolehistorisk Forening, og i bogen finder man indlæg fra blandt andre Hal Koch, Ingeborg Appel og Mogens Amdi Petersen.
Ifølge Jonas Møller, der er pædagogisk konsulent i Folkehøjskolernes Forening og en af bogens to redaktører, har formålet ikke været at lave en kanon, men at skabe så nuanceret et billede som muligt.
”Bogen indeholder både klassiske tekster og tekster, som få nok kender til. Tilsammen viser de spændvidden og nuancerne i skoleformen, og de skaber et stærkt afsæt for en samtale om, hvad der – på trods af de mange forskellige synspunkter – samler højskolerne. Dermed skærper vi vores bevidsthed om, hvorfor vi har højskoler i dag,” siger han.
Vigtigt at holde debatten om højskolens idé åben og i live
Til hver tekst i bogen er der tilføjet introduktioner og en række spørgsmål, som kan bruges til refleksion og fælles drøftelser om højskolernes opgave i dag.
Håbet er, at bogen både bliver læst af folk med en særlig interesse for højskolehistorie og af nutidens og fremtidens højskolepraktikere, fortæller Lisbeth Trinskjær, der er formand for Folkehøjskolernes Forening.
Ved at læse og diskutere teksterne kan vi forholde os til højskolens tradition, og det giver os en frihed til at tage stilling til, hvad højskolen kan i dag.
Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening
”Ved at læse og diskutere teksterne kan vi forholde os til højskolens tradition, og det giver os en frihed til at tage stilling til, hvad højskolen kan i dag. På den måde holder vi samtalen og debatten om højskolens idé og opgave åben og i live, og vi sikrer, at højskolen fortsat er relevant for både elever og kursister og for det samfund, som højskolerne er en del af.”
Arrangement i forbindelse med udgivelse
I anledning af udgivelsen af bogen ”Højskoletekster” inviterer magasinet Højskolebladet til fredagsbar med debat, bogsalg og fællessang i Højskolernes Hus på Nytorv i København.
Ved arrangementet vil den nye bog blive introduceret og diskuteret, og der vil være fællessang med pianist og komponist Rasmus Skov Borring og paneldebat med Stig Skov Mortensen, der er viceforstander på Vallekilde Højskole, Ida Højrup Petersen, der er lærer på Krogerup Højskole, og Jes Fabricius Møller, der er historiker og formand for Grundtvigs Højskoles bestyrelse.
Arrangementet er gratis og kræver ikke tilmelding.
Find bogen her