Ingers højskoleelever kalder hende kontant: "Det giver ofte det bedste samvær med eleverne i sidste ende"

Publiceret 25-10-2022

MÅNEDENS HØJSKOLEPORTRÆT For femten år siden søgte Inger Storm friheden til at udfolde sin mere kreative side i rollen som oldfrue. I dag har hun lært, at hun i nærværet med eleverne kan hjælpe dem til viden, som de virkelig sætter pris på.

”Jeg har brugt meget tid på at tænke over, hvordan vi har relationer til hinanden her. Skal man please eleverne, eller må man gerne udfordre dem, velvidende om at de ikke altid er enige med mig – og måske heller ikke bliver det?” siger Inger Storm, oldfrue på Rødding Højskole. Foto: Rødding Højskole

Af Oline Saxbjørn Dehli

Hvorfor endte du på en højskole?

"Jeg havde et job, hvor jeg følte, at jeg gav rigtig meget uden at få så meget igen. Da jeg så, at højskolen tæt på mine børns skole havde en ledig stilling som oldfrue, tænkte jeg, at det var tid til et karriereskift.

Jeg har altid godt kunne lide at være kreativ og få ting til at være æstetisk smukke.

Inger Storm, Rødding Højskole

Det var mest af alt friheden og selvstændigheden i de forskelligartede opgaver, som jeg tænkte passede til mig, mere end jeg tænkte over titlen som oldfrue. Men jeg har altid godt kunne lide at være kreativ og få ting til at være æstetisk smukke, og jeg kunne derfor se en masse muligheder i den gamle bygning, som skolen ligger i."

Hvad har været den vildeste aha-oplevelse for dig på højskolen?

"Ret hurtigt fik jeg lov til at undervise i nogle små kreative fag udover min rolle som oldfrue.

Jeg begyndte at bruge langt mere tid med eleverne og opdagede, hvor glad jeg er for at arbejde med helt almindelige unge mennesker. Jeg følte, at jeg i mit højskolearbejde kunne give eleverne en masse dannelse med, som de virkelig satte pris på.

Det var fantastisk for mig at opleve samværet med dem og mærke hvordan de, på trods af aldersforskellen, virkelig ønskede at lære af mig. Og jeg kunne pludselig se, at jeg kan give dem en masse mere med i bagagen, end jeg først havde tænkt. Det er simpelthen lige fra at stryge og vaske tøj, hvordan de kan bruge en klud, når de gør rent, til de snakke, jeg har med eleverne, når jeg i dag kommer helt tæt med dem som underviser i hovedfaget Tekstil & Håndværk."

Hvornår har du stået i dit største dilemma på højskolen?

"Det har uden tvivl været under coronapandemien, fordi det påvirkede vores dagligdag her på højskolen så meget. Jeg syntes, det var meget svært, at vi skulle holde en anden afstand til eleverne, end vi var vant til. At jeg lige pludselig ikke kunne give dem et kram – det var virkelig hårdt.

Jeg syntes, det var meget svært, at vi skulle holde en anden afstand til eleverne, end vi var vant til. At jeg lige pludselig ikke kunne give dem et kram – det var virkelig hårdt.

Inger Storm, Rødding Højskole

Og så var der det med hele tiden at skulle lave nye rengøringsplaner både til eleverne og til personalet. Vi rendte rundt med klude konstant, indtil møblerne fik en helt mærkelig farve, fordi de blev vasket så meget. Jeg synes det var hårdt at holde fast i motivationen hos eleverne, for de syntes jo også, at det var svært."

Hvad er det værste ved at arbejde på en højskole?

"For mig er verden ikke så sort-hvid, og jeg synes ikke, at jeg har noget, som er det værste ved at arbejde på en højskole. Nu har jeg været mange år på arbejdsmarkedet uden for en højskole, og jeg må sige, at jeg simpelthen har så meget frihed og så mange goder i mit arbejde her, at det er svært at sætte en konkret finger på, hvad der er det værste."

Hvad er det bedste råd, du har fået af en elev?

"Jeg kommer til at tænke på en elev, som engang sagde til mig: 'Hvor er det godt, at du er så kontant, Inger! Så ved jeg, hvor jeg har dig henne”. Og det har jeg tænkt meget over siden. Jeg har brugt meget tid på at tænke over, hvordan vi har relationer til hinanden her. Skal man please eleverne, eller må man gerne udfordre dem velvidende om, at de ikke altid er enige med mig – og måske heller ikke bliver det?

Selvom jeg er kontant, så er det egentligt dét, der ofte giver det bedste samvær med eleverne i sidste ende.*

Inger Storm, Rødding Højskole

Men jeg synes, at det er godt, at vi kan udfordre hinanden. Selvom jeg er kontant, så er det egentligt dét, der ofte giver det bedste samvær med eleverne i sidste ende. Jeg oplever, at det skaber en gensidig tillid til, at vi kan regne med hinanden og stoler på hinanden. Så når de lærer mig at kende, ender de med at holde af mig netop af denne årsag."

Hvis du fik 10 millioner kroner til udvikling af din højskole, hvad skulle de så bruges på?

"I mine godt femten år på højskolen har jeg været med under hele restaurationen af værelser og undervisningslokaler. Det eneste, vi mangler nu, er spisesalen og hovedbygningen, som er så gammel efterhånden, at den er besværlig at holde ren og ordentlig. Så det ville jeg helt klart kaste nogle penge efter at få restaureret.

Og efter at have ordnet hovedbygningen, så tænker jeg, at vi skal skaffe os en bus, for det kunne være rart at have vores egen. Så det blev lidt nemmere lige at hoppe i den og tage på nogle smutture ud af huset og se nogle udstillinger og værksteder med eleverne. Det kunne vi godt mangle hernede."

Hvad ville du lave, hvis du ikke arbejdede på en højskole?

"Så ville jeg simpelthen have mit eget lille værksted med en tilhørende butik, hvor jeg ville arbejde med at upcycle. Jeg elsker genbrug, og hvis jeg ikke skulle undervise i det og være oldfrue, så ville jeg leve af at finde alle mulige skønne genbrugsting, sy tøj, ombetrække møbler og genbruge garn til nye ting, jeg ville sælge i butikken."

Inger Storm

Født 1962. Uddannet som pædagog i 2004. Blev ansat som oldfrue på Rødding Højskole i 2007 og er i dag også hovedfagslærer på Tekstil & Håndværk og underviser i syning, broderi, spinding, filtning, stoftryk og plantefarvning.

Månedens højskoleportræt

Hver måned interviewer FFD NYT en ansat på en af landets højskoler. Læs deres svar på spørgsmål om højskolelivet.