Om Højskolepædagogisk Pris
Prisen bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i samarbejde med Højskolebladet. Formålet med Højskolepædagogisk Pris er at udbrede kendskabet til højskolepædagogik som et særligt pædagogisk felt.
Både tilgang og praksis har rødder i en dansk og europæisk pædagogisk tradition, og samtidig har højskolepædagogikken et moderne perspektiv på den højaktuelle debat om skole, dannelse og uddannelse i Danmark og i resten af verden.
Prisen er på 25.000 kr.
Tidligere modtagere
Kriterierne
Prisen gives til en eller flere personer, en institution eller en organisation, der i løbet af året eller gennem en længerevarende indsats har ydet et praktisk eller teoretisk bidrag til at udvikle eller formidle højskolepædagogikken.
Modtageren kan være en person i højskoleverdenen, der har bidraget til at udvikle den samlede skoleform eller den generelle pædagogiske debat i Danmark, eller det kan være en person uden for højskoleverdenen, der med sit arbejde inden for felterne pædagogik, skole og dannelse har bidraget til at udvikle eller skabe debat om højskolens opgave og pædagogiske praksis.
Priskomitéen
Prismodtageren blev valgt af en komité bestående af Simon Finnerup, Den frie lærerskole i Ollerup, Rikke Holm, forstander på Askov Højskole og Majken Graver Blohm, lærer på Egmont Højskolen.