Lær for livet
Grundtvigs idéer om livsoplysning er stadig aktuelle som en kritisk modsigelse af en skole- og uddannelsestænkning, der har de såkaldt nyttige kundskaber og erhvervslivets behov som sit omdrejningspunkt. Regner Birkelund indkredser livsoplysningsbegrebets idégrundlag, som det kommer til udtryk hos særligt Grundtvig, Platon og K.E. Løgstrup, og fire fortællinger viser aspekter af livsoplysning i højskolens praksis.
Regner Birkelund
Født 1952. Cand.cur., ph.d. & dr.phil. Professor i patientcentreret kræftbehandling ved Sygehus Lillebælt og Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet. Har tidligere været lektor ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet. Han har i mange år beskæftiget sig med Grundtvigs tænkning og er bl.a. forfatter til bøgerne Livs-Oplysning (1998) og Frihed til fælles bedste (2008). Artiklen "Var Grundtvig personalist" blev udgivet i bogen Det relationelle menneske i 2015.
Desuden bidrag fra Inga Schjøtt, Jonas Møller, Simon Finnerup og Hannah Lee.