Frirummet er en debatform, der skaber et rum, hvor konflikter og uenigheder anerkendes og tydeliggøres, men hvor der samtidig er plads til at udtrykke tvivl og anerkendelse af modpartens synspunkter.
Frirummet er også et nysgerrigt rum, hvor vi sammen kan blive klogere på hinanden og de ting, vi debatterer. Men debatten stopper ikke ved snakken. En frirumsdebat finder også frem til nye initiativer og handlinger, der kan bringe os videre og skabe forandring for det fælles bedste
Hvad er en Frirumsdebat?
En frirumsdebat består af tre runder med to debattører. I den første runde trækkes fronterne op, så vi tydeligt kan se, hvori konflikten består, og hvad der er uenighed om. I den anden runde skal der reflekteres, tvivles og lyttes, og så skal debattørerne desuden forsøge at finde ud af, hvad de har tilfælles.
I tredje runde skal både debattører og deltagere i fællesskab forsøge at finde frem til initiativer og løsninger, store som små, der kan bringe os videre. Til at styre debattens gang, skal der være det, vi kalder en debatpilot.
Frirummet er skabt af de frie skoler, efterskolerne, højskolerne og friskolerne er med støtte fra Trygfonden. Debatpilotuddannelse kan tages af lærere, forstandere eller andre fra de frie skolers bagland
Du kan læse mere om og Frirummet og debatpilotuddannelsen på Frirummet.org.