Fortsat udviklingspotentiale på området
Ud af tre højskoler, var det kun forløbet på Vrå Højskole, der havde tilstrækkeligt tilmeldte deltagere til at kunne blive gennemført. I projektets indledende fase, har det blandt andet været en udfordring at rekruttere unge, der matcher de opstillede kriterier og faglige udgangspunkt.
Det har også betydet, at et par elever er blevet sendt afsted af en vejleder uden at være motiveret, hvilket er uhensigtsmæssigt for dynamikken i elevgruppen:
Det er vigtigt, at vi arbejder med motivationen i det videre forløb. Der sker jo det socialt, at når nogen ikke er motiveret, påvirker det de andre negativt.
Kirstine Christensen, underviser i dansk på intensive læringsforløb
Til gengæld havde tre af eleverne på forløbet haft en så god en oplevelse, at de nu er startet på et almindeligt langt ophold på Vrå Højskole, hvor de skal gå ind til jul.
Og heldigvis fylder de gode oplevelser, erfaringer og tilbagemeldinger fra de unge langt mere end pilotprojektets obligatoriske børnesygdomme.
Som da en af drengene i en matematiktime udbrød:
Det er første gang i mit liv jeg er enig med min lommeregner. Det er en fantastisk følelse!
Elev på sommerhøjskole med intensive læringsforløb