Jagten på nye elevgrupper
I højskoleverdenen bliver ånden ofte fremstillet som det 'fine' - det vil vi gerne lave om på.
Kåre Birk, Underviser i Møbel, Rum og Produktdesign på DSDH
Selvom temaet for netværksmødet tager udgangspunkt i Maker-kulturen, giver lærernes oplæg anledning til en mere generel diskussion om, hvorfor vi som højskoler skal fokusere på naturfagene – og hvordan.
"Det kan kun gå for langsomt med at gøre højskolen relevant for naturfagligt interesserede elever", siger Poul, der underviser i Science på Rønde Højskole. For ham er fagene en essentiel del af den almene dannelse, og science-området bør derfor ikke opfattes som en boble for sig.
På Rønde tiltrækker Science-linjen både elever, der ikke ved, hvad de vil, og elever, der er meget specifikke i deres naturvidenskabelige retning. Et vilkår, der skærper lærerenes opmærksomhed på at åbne feltet op og vække nysgerrighed og forundring hos de unge uanset forudsætninger:
"Elever med naturvidenskabelig baggrund er ikke tynget af optagelsesprøver eller karakterkrav på universitetet, så de vælger ikke højskolen ud fra et studieforberedende argument. De søger noget andet, og så er vores opgave også en anden. Vi skal få dem til at tro på, at de kan, og frigøre dem fra eventuelle barrierer," siger Daniel Buck, der er uddannet ingeniør og underviser i Science sammen med Poul.
Fra FFD's side er skolernes overvejelser om naturfag og nye målgrupper vigtige, mener udviklingskonsulent Helle Skovmose:
"Det er spændende at diskutere, hvorvidt det vigtigste er, at højskolen tiltrækker naturfagligt interesserede unge, eller om opgaven ligger i at vække elevernes naturfaglige interesse, når de er på højskolen? Vil vi begge dele, og kan vi det, ved at lade os inspirere af MakerSpace-tilgangen? Flere højskoler har allerede taget tilgangen til sig og mener, at det understøtter den trend, der er omkring håndens arbejde og dét at skabe selv. Den er en stor del af Højskolens virke og nu også en trend, vi kan se blandt unge," siger hun.
En pointe, der også understreges af Kåre Birk fra Den Skandinaviske Designhøjskole (DSDH). Han underviser i Møbel, Rum og Produktdesign, og ifølge Kåre, giver Maker-fagene mulighed for i højere grad at tilgodese skabertrang og forene to centrale dele af højskolenkulturen - hånd og ånd:
"I højskoleverdenen bliver ånden ofte fremstillet som det 'fine' - det vil vi gerne lave om på", siger han.