Gensidig inspiration
I en stadig mere individualiseret tid globalt, er der brug for de kræfter, der tror, at vi skal bygge på fællesskaber.
Lisbeth Trinskjær
Ifølge de tre formænd: Lisbeth Trinskjær (Højskolerne), Torben Vind Rasmussen (Efterskolerne) og Peter Bendix Pedersen (Friskolerne) var den internationale interesse et udtryk for, at fællesskaber har en stor betydning for oplevelsen af skolen:
"Jeg synes, det siger noget om, at der, i en stadig mere individualiseret tid globalt, er brug for de kræfter, der tror, at vi skal bygge på fællesskaber, og at fællesskaber spiller en rolle, når vi laver skole," siger Lisbeth Trinskjær.
Og selvom Danmark og de frie skoler vinder respekt blandt deltagerne, er det vigtigt, at vi selv lader os inspirere af skolefolk fra andre steder i verden, der tænker anderledes og tænker nyt, understreger Torben Vind Rasmussen. En holdning, han deler med oplægsholderen fra Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD):
"Der er stadig et stykke vej, når det gælder det fag-faglige i de danske skoler, og der kan vi se, at der er nogle skolesystemer i andre lande, som vi kan tage ved lære af. Det er nogle meget forskellige uddannelsessystemer rundt omkring i verden, som klarer sig bedre end i Danmark. Det er Kina og Sydkorea, men også Finland og Estland i Europa. Det er meget forskellige lande, som vi kan lære af, men det, de har til fælles, er respekten for lærerprofessionen, fortæller Senior Analyst ved OECD, Tue Halgreen, til Tv2fyn.
En fælles stemme i debatten om skolen
Vi er politiske skoler, som skal turde sige noget i samfundsdebatten om dét at drive skole.
Peter Bendix Pedersen
Konferencen er blot ét af flere fælles initiativer, som formændende med deres foreninger i ryggen samarbejder omkring. Og det er også med fælles røst, de svarer på spørgsmålet om, hvorvidt foreningerne kan drage nytte af hinanden:
"Vi bruger hinanden til at inspirere fra skolen og ud i samfundet. Vi er med til at genføde det civilsamfund, som findes derude, og som vi springer ud af og er en del af. Derfor er vi også politiske skoler, som skal turde sige noget i samfundsdebatten om dét at drive skole," siger Peter Bendix Pedersen.
Se hele interviewet herunder: