"Højskolernes Hus, det er Sigrid"
...lyder den venlige stemme i telefonen, når du ringer til Højskolernes forening. Sigrid Buur Andersson har overtaget pladsen i receptionen efter Vibe, der fik nyt job tidligere på året. Som receptionist, er Sigrid på mange måder i sync med husets puls, når hun jonglerer telefonopkald, rådgivning, indkøb og hårde hvidevarer, der pludselig går ud af drift. En rolle, hun balancerer med snilde og trives i:
"Jeg holder virkelig af at hjælpe både unge og ældre, der ringer ind, fordi de gerne vil på højskole, men ikke helt ved, hvad de skal gøre, og hvor de skal starte. En af grundene til, at jeg faldt for denne stilling var jo blandt andet, at højskolen har haft en helt særlig betydning for mig."
Sigrid er 30 år og uddannet i Fransk og Europæiske Studier fra henholdsvis KU og CBS. Privat er hun gift med Aske og bor i Vanløse med deres to små børn, Noa på 3 og Lau på 1. B. Inden hun startede i Højskolernes Hus, underviste hun 6.-8. klasser i fransk på en privatskole.
"Bæredygtig dannelse bør være på højde med demokratisk dannelse"
Vi kan give de unge en bæredygtig dannelse, så jeg mener faktisk også, at vi er forpligtet til at gøre det.
Johannes Schønau, Bæredygtighedskonsulent
Johannes Schønau er lærer på Egmont Højskolen og har overtaget bæredygtighedsindsatsen efter Rasmus Vincentz. En deltidsstilling, som han varetager 20 timer om ugen ved siden af sit job som højskolelærer. Johannes arbejder i tæt relation til Højskolernes Bæredygtighedsnetværk, der består af ansatte på tværs af faggrupper på højskolerne.
For nyligt lancerede netværket 18 pejlemærker for Højskolernes arbejde med Bæredygtighed, og så har Johannes netop etableret en kontakt til DSB, som vil gøre det lettere for højskolerne at arrangere miljøvenlige studieture uden flytransport.
Johannes synes, det er spændende at få højskolerne til at arbejde sammen om bæredygtighedsindsatsen, og han mener, at det er et område, der bør prioriteres højt:
"Jeg synes dét frirum, vi har på højskolerne, forpligter os på den dagsorden, vi har i verden i dag. Vi kan give de unge en bæredygtig dannelse, så jeg mener faktisk også, at vi er forpligtet til at gøre det. Det er på tide at vi hiver et niveau op, så bæredygtig dannelse er på højde med demokratisk dannelse"
Johannes deler sin arbejdstid mellem Egmont Højskolen i Odder og Højskolernes Hus i København. Samtidig bringer stillingen som konsulent i FFD ham rundt på mange af landets højskoler, der ønsker at skærpe eller igangsætte arbejdet med bæredygtighed. Privat er han gift med Maria og har tre børn på 4, 7 og 10 år. Familien er bosat lidt udenfor Hou.
Nyt hold i Frirummet
Efter sommerferien kom Frirummets projektleder, Marlene Borst Hansen, tilbage efter at have haft orlov det seneste år for at sidde i Folketinget.
I den forbindelse kunne Mette Kylsø og Stig Skov Mortensen, der begge har været deltid i Frirummet under Marlenes Orlov, vende tilbage til FFD, hvor de nu skal arbejde fuld tid med foreningens pædagogiske udviklingsområde.
Derfor har Frirummet ansat to nye medarbejdere: Caroline Mathilde Qvarfot og Emil Hamer Boisen.
"Jeg længtes efter at arbejde med pædagogik i de frie skoler"
Caroline er 31 år og ansvarlig for udviklingen af Frirummets Pædagogiske spor. Hun blev uddannet Cand.mag. i Dansk og Pædagogik fra RUC i 2015 og siden har hun undervist i pædagogiske fag på Københavns Professionshøjskole. I september 2018 blev hun lektor, og nu er hun en del af teamet i Frirummet.
Jeg længtes efter at arbejde med pædagogik i de frie skoler, og Frirummets koncept er interessant, fordi vi arbejder med fællesnævnerne for de forskellige frie skoleformer.
Caroline Qvarfot, Frirummet
Carolines opgave bliver at omsætte Frirummets værdier til pædagogisk tænkning, så de frie skoler kan komme til at fungere som demokratiske kraftcentre. Rent praktisk betyder det, at Caroline arbejder med det pædagogiske spor på tre overordnede niveauer: 1) Elevdemokrati, 2) Undervisning & Didaktik og 3) Skolerne i lokalsamfundet. I første omgang er der tale om et pilotprojekt, som forhåbentlig kan forankres som en del af i de frie skoleformer på sigt.
Privat har Caroline netop købt et kolonihavehus i Brønshøj, som hun skal til at flytte ind i med sin kæreste Jeppe.
"Den offentlige debat bliver hurtigt afsporet, og jeg spekulerer over, om den overhovedet gør os klogere"
Emil er 27 år og har en kandidat i Medievidenskab og Samfundsfag fra Syddansk Universitet. Han arbejdede et halvt år som gymnasielærer i Kolding, inden han flyttede til hovedstaden med sin kæreste i sommeren 2018. Kort efter blev han ansat som projektmedarbejder i Frirummet, hvor han startede 1. september.
Frirummet rammer hovedet på sømmet med hensyn til at skabe forandring nedefra.
Emil, Frirummet
En stor del af hans arbejde bliver at hjælpe og rådgive Frirummets uddannede debatpiloter, der befinder sig rundt om i landet på De Frie Skoler. En opgave, der ligger ham meget på sinde:
"Jeg har fra meget tidligt i mit liv været frustreret over det faktum, at folk ikke lytter til hinanden. Den offentlige debat bliver hurtigt afsporet, og jeg spekulerer over, om den overhovedet gør os klogere. Jeg vil være med til at gøre noget andet – noget, der kan have indflydelse på den debatkultur, vi har i dag. Vi må tage den politikerlede, der er, seriøst for at finde nogle løsninger. Og der mener jeg, at Frirummet rammer hovedet på sømmet med hensyn til at skabe forandring nedefra. Med Frirummets koncept, skal borgerne selv vise handlekraft, og det synes jeg er et friskt pust."
Foruden arbejdet med debatpilotuddannelsen, skal Emil være med til at udbrede fortællingen om Frirummet og vil derfor også have stort fokus på kommunikation og formidling af Frirummets aktiviteter og visioner.
"Man skal udfordres hver dag, når man står op om morgenen", siger Emil om henviser til de store ambitioner, han sammen med resten af holdet i Frirummet, har lagt for dagen i den kommende tid.
Kontakt