Højskolen mellem forskning og praksis
De sidste 10-15 år har der ikke været det store hype omkring det nordiske, men nu er interessen vågnet igen.
Karin Langeland, rektor for Nordiska Folkhögskolan
"Jeg har fulgt den nordiske højskoleverden i mange år, og konturrerne i det nordiske engagement har været svingende. De sidste 10-15 år har der ikke været det store hype omkring det nordiske, men nu er interessen vågnet igen," indleder Karin Langeland, der er rektor for Nordiska folkhögskolan i Kungälv, hvor Vårkonferencen 2018 afholdes.
I år er temaet folkehøjskolepædagogik, skoleudvikling og relationen mellem forskning og praksis.
Omkring 70 forskere, skoleledere og lærere fra Danmark, Finland, Norge og Sverige er mødt op for at deltage i forelæsninger og workshops, som tematiserer flere af de centrale begreber inden for højskoleverdenen: Mangfoldighed, fællesskab, medborgerskab og meget mere.
Et pædagogisk frilandsmuseum
Konferencen blev skudt i gang med et kritisk oplæg fra Chefkonsulent og Ph.d.-studerende (UC SYD) Leo Komischke-Konnerup, der mener, at højskolen de seneste 15-20 år har forsømt sine to centrale opgaver: Den politiske og den pædagogiske.
"Jeg har tidligere skældt ud på de frie skoler i Danmark, og nu tager jeg så kritikken med til Sverige," begynder Leo K. Konnerup sit opråb til salen, som repræsenterer en højskolebevægelse, der i hans optik ikke længere er folkelig.
Konnerup mener, at højskolen har brugt for meget tid på at sikre sin egen økonomiske overlevelse og dermed svigtet den opgave, der ligger i at være med til at forandre samfundet og protestere mod den modernisering, som staten dikterer:
Højskolen risikerer at blive et pædagogisk frilandsmuseum, som man ikke kan regne med. Og forbløffende få protesterer mod denne effektivisering/modernisering/normalisering. Højskolen skal blive politisk igen for at blive folkelig. Det er den forpligtet til - ikke bare for sig selv, men for alle mennesker. Også dem uden for højskolen.
Leo Komischke-Konnerup, chefkonsulent og Ph.d.-studerende (UC SYD)
I videoen herunder, kan du se Leo Kommischke-Konnerup udfolde sine betragtninger om, hvad højskolens politiske opgave er: