En legende begyndelse
- fra akademiske paradokser til kropsberøring i teatersalen
Lærermødets første dag stod i legens tegn. Tone Saugstad, lektor emeritus på Københavns Universitet, satte i sit foredrag fokus på leg som et pædagogisk paradoks, der både rummer sjov og alvor, frihed og regler, orden og uforudsigelighed.
Et oplæg, der blev siddende på nethinden, da lege-temaet senere udmøntede sig i praksis, men i en noget anden form. Højskolelærerne Simon Finnerup og Trine Sønderholm Larsen satte kursisterne i stævne i teatersalen med beskeden om at medbringe ”rene tæer og behageligt tøj”. Derefter fulgte en times workshop i et erotisk grænseland, hvor deltagerne blev aktiveret i lege på gulv, der blandt andet indbefattede at massere hinandens hænder og fødder og bevæge sig rundt i salen arm i arm.
Og selvom latter og lettelse mudrer sammen, da seancen rundes af, var deltagerne unægtelig lidt tættere knyttet – fysisk og mentalt – end da de kom.
"Højskole handler også om at blive forstyrret lidt - om man kan li' det eller ej," sagde en gæst som reaktion på nogle af programmets mere løsslupne aktiviteter.