En fælles melodi
Ingen højskolesamling uden sang. Foruden de mange oplæg, er fællessang et punkt, der er blevet højt prioriteret i programmet.
Og selvom både klaver og stryger støtter op om projektet, må man slette erindringen om en fuld foredragssal med syngende højskoleelever for ikke at skuffedes over den nye klang af Grundtvigs tekster, oversat til engelsk og filtreret gennem 17 forskellige dialekter. Hans ellers velkendte klassikere er svære at genkende på vores fælles sprog, men måske er netop dette et meget godt billede på en international forsamling, der summende søger en fælles melodi. Samme sang - mange udtryk. En fornemmelse af, at være en del af en flersporet bevægelse, der leder den samme vej.
Og selvom der er langt fra et selvudviklende sabbatår i Danmark til at kæmpe for retten til at uddanne sig og arbejde i Indien, er det tydeligt, at landerepræsentanterne fremhæver de samme grundlæggende værdier, når de bliver bedt om at beskrive udbyttet af et højskoleophold.
Heriblandt bliver essentielle højskoleelementer beskrevet med ord som: dialog, fællesskab, historiefortælling og poesi, kontekst-bestemt undervisning, frigørelse og kritisk tænkning, samvær, elevinvolvering og trygt læringsmiljø.
Dermed står vi med en skitse, der peger tilbage til Grundtvig og frem mod en fremtid, hvor stadig flere tager initiativ til at starte folkehøjskoler med håbet om et verdenssamfund, hvor folket insisterer på engagerende alternativer til det formelle uddannelsessystem.