Kvote 2: Relevant erhvervserfaring er ikke nok

Målet med kvote 2 er at sikre studenter uden høje karaktergennemsnit en mulighed for alligevel at komme ind på deres drømmeuddannelse. Men at kvalificere sig til optag på kvote 2 kan være sværere end som så – også selvom erhvervserfaringen er i top.


Efterår 2013
Af Marie Ørbæk Christensen

Gennemsnit åbnede muligheden

Emil Christiansens hjerte banker for dramaturgi. Det har det gjort, siden han i gymnasiet opdagede, at glæden ved at optræde kunne overføres til en karriere og til drømmen om at uddanne sig til dramaturg.

"I 3.g opdagede jeg et flair for at skrive og for at bruge min forestillingsevne til at omsætte idéer til virkelighed. Men fordi det først i 3.g var gået op for mig, at jeg ville læse dramaturgi, var jeg også bange for, at jeg var bagud med de rette erfaringer. Derfor brugte jeg et halvt år efter gymnasiet på at arbejde på forskellige forestillinger på Huset i Magstræde, og efterfølgende et halvt år på teaterlinjen på Testrup Højskole," fortæller Emil, der brugte højskoleopholdet til at stille skarpt på dramaturgien og på at lære sig selv bedre at kende.

"På højskolen lærte jeg sindssygt meget om mig selv, og om hvordan man opfattes af andre mennesker. Jeg havde nogle fantastiske lærere på teaterlinjen, hvor to af lærerne var uddannede dramaturger og meget inspirerende for mig."

Med et års relevant erfaring søgte Emil i 2012 ind via kvote 1 på Århus Universitet - og kom ind. Snittet det år var på 7,5 og Emils var på 7,0. Men fordi han kunne gange mit snit opad på grund af studiestart inden for to år, kom han op på 7,7 og blev altså tilbudt en plads på dramaturgi.

De allerbedste i branchen

Pladsen takkede han dog nej til, da en enestående chance pludselig viste sig.

"Gennem en kontakt fra højskolen, fik jeg mulighed for at være assistent for Nikolaj Cederholm på Beatles-forestillingen, Hey Jude. Så jeg afslog pladsen på dramaturgi, fordi der pludselig viste sig en mulighed for at arbejde for og med de allerbedste inden for branchen," forklarer Emil, der arbejdede for Nikolaj Cederholm fra oktober 2012 og fire måneder frem.

"Jeg fik lov at være med i en masse instruktioner, og at sætte en finger på stykket. Jeg arbejdede uafbrudt, men til gengæld fik jeg muligheden for en gang i mellem at være Nikolaj Cederholms øjne og give ham gode råd under tilblivelsen af forestillingen."

Med endnu mere erfaring i rygsækken var Emil i 2013 motiveret og klar til at kaste sig over dramaturgistudiet på Århus Universitet. Men fordi snittet på kvote 1 var steget til 7,9, satte Emil derfor sin lid til kvote 2 - men fik afslag.

Opkvalificeret - men dårligere stillet

Afslaget kom bag på Emil, der godt var klar over, at et fagsnit blandt relevante fag tæller med i behandlingen af kvote 2-ansøgningerne, men ikke vidste, hvor stor betydning snittet har.

"Jeg vidste på forhånd, at man på kvote 2 lægger karaktererne fra dansk, historie og engelsk sammen, men jeg anede ikke, at fagsnittet ville blive vægtet så højt. Og lige præcis de tre fag gjorde hverken mit snit værre eller bedre - jeg lå stadig på 7,0."

Snittet for de relevante fag på kvote 2 - i dette tilfælde dansk, historie og engelsk - kendes ikke på forhånd, men udregnes ud fra samtlige ansøgninger, uddannelsen modtager. I år er det vejledende fagsnit på dramaturgi på Århus Universitets hjemmeside offentliggjort som 7,0.

Souschef hos Vejledning og studieinformation, Anne Teglborg, forklarer, at det altid har været sådan, og at man sagtens kan risikere ikke at blive optaget igen, hvis man takker nej til en studieplads.

"Som vejledere gør vi meget ud af at sige til ansøgere, at adgang et år ikke er garanti for adgang næste år. Det afhænger af hvem der søger ind det pågældende år, og det er derfor adgangskvotienterne svinger," forklarer hun og tilføjer:

"Der er ikke noget nyt i, at man blivertilbudt plads et år, og så bliver nægtet adgang det efterfølgende år. Derfor er det så vigtigt, at man på forhånd sætter sig godt ind i reglerne, så man ved hvad man bliver vurderet på."

"Det tager ærligt talt lidt modet fra mig"

Afslaget ærgrer Emil Christiansen, der ikke kan se, hvordan bedre karakterer i historie og dansk skulle kvalificere ham til læse dramaturgi.

"Afslaget provokerede mig faktisk, for jeg kunne da godt forsøge mig med at opkvalificere mine karakterer fra dansk, samfundsfag og historie. Men for det første er det er ikke særligt realistisk, at jeg ville kunne få høje karakterer i alle tre fag, og for det andet vil jeg da hellere bruge min tid på at få de erfaringer, som jo netop skulle have betydning for at blive optaget på kvote 2."

Dette års afslag har fået Emil Christiansen til at genoverveje, om han overhovedet skal gå på universitetet.

"Det tager ærligt talt lidt modet fra mig, for jeg er ellers så motiveret til det her. Og jeg tror næsten, at det er det værste ved det hele. Følelsen af at blive presset på ambitioner, man allerede har - men man kan ikke få lov. Jeg frygter, at presset ved sådan et afslag kan betyde, at jeg risikerer til sidst at give op, fordi jeg ikke orker flere nederlag."

Kort og godt

  • Optagelsen gennem kvote 2 er for de ansøgere, som af forskellige grunde ikke kan blive optaget gennem kvote 1, eller som har brug for at blive vurderet på kvalifikationer ud over eksamensgennemsnittet.
  • Det er uddannelsesstedet, der for den enkelte uddannelse fastlægger de kvote 2-kriterier, som der udvælges efter. Uddannelsesstedet optager på baggrund af en konkret individuel vurdering af hver enkel kvote 2-ansøgning.
  • Kriterierne kan være forskellige fra uddannelse til uddannelse.

Vil du vide mere

Skriv meget gerne en billedetekst, som fortæller hvad billedet illustrere eller hvorfor det er sat ind her.

Denne tekst er sat ind i en boks du finder under fanebladet laýout. Boksen er sat ind under billedet. Den fungere som en helt normalt tekst boks.

Dobbeltklik på boksen for at redigere

“Der er mange muligheder for formatere teksten. Fx dette citat, som er en "Blocquote. Marker teksten. Vælg format -> Blocks -> Blockquote"

– Navn Navnesen Titel Titelsen, Foreningen for Danske Højskoler

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla sodales lobortis augue, et maximus nibh eleifend et. Maecenas tempus consequat sapien, id mollis quam elementum et. Suspendisse rutrum, ipsum vel ullamcorper malesuada, risus eros facilisis libero, eu elementum lorem dolor in nisl. Curabitur vel efficitur mi. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris nulla elit, porttitor quis mi accumsan, consectetur rutrum purus. Nullam in commodo ipsum. Nunc luctus iaculis placerat. Fusce arcu magna, congue vitae auctor condimentum, varius id nulla.