Alle fag tæller
Før år 2000 kunne man i formålsparagraffen for frie kostskoler læse, at undervisningen skulle være af almendannende karakter,og at denne del af undervisningen skulle udgøre mindst 1/3 af undervisningstiden. For at sikre at selve undervisningens almene karakter blev bevaret i tilstrækkeligt omfang, blev loven fra år 2000 ændret. Højskolerne har siden skullet udbyde undervisning af bred almen karakter i mindst 50 pct. af den samlede undervisningstid. Hermed tydeliggøres, at det ikke er fagets titel, men dets konkrete indhold og forløb, som skal have almen karakter. Alle fag kan derfor i princippet danne udgangspunkt for højskoleundervisning.
Den nye definition
Undervisning af bred almen karakter specificeres i lovbemærkningerne som en undervisning, der har:
Perspektiver af filosofisk, historisk, kulturel, politisk, samfunds- eller naturvidenskabelig karakter, hvori der indgår et menneske-, samfunds- eller natursyn.
Kulturministeriet
Højskolekursers almendannende sigte fremgår altså fra 2000 ikke længere direkte i lovteksten, men ligger implicit i skoleformens hovedsigte: At tilbyde undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse.