Formål:
At give elever uden verbalt sprog adgang til et sprog, så de kan begynde at danne sig holdninger og udtrykke egne behov, og være i stand til at sætte ord på deres følelser. De skal udvikle sig som mennesker.
Projektbeskrivelse:
Aktiviteter:
- Interview med nuværende og tidligere elever med kommunikationshandicap, for at afdække deres behov og erfaringer på hvad der fungerer og ikke fungerer på Egmont Højskolen
- Dygtiggørelse på emner omkring sprogudvikling og sprogtillæring gennem læsning af tilgængelig litteratur samt deltagelse på IKT uddannelse udbudt af Kommunikationscenteret, Hillerød Kommune.
- Udvikling af strategi, herunder præsentation heraf på personalemøde til justering og input.
- Indlæring af forskellige kommunikationssprog, herunder deltagelse i kurser udbudt af bla. Kommunikationscenteret, Hillerød Kommune og ASK - hjælpemidler til kommunikation og undervisning.
- Udvikling af undervisningsmateriale til symbolindlæring
- Afsøgning af eksisterende materiale til indlæring af betjening af kommunikationshjælpemidler
- Udvikling af materiale, som elever kan bruge til at øve sprogudvikling i elevernes egen tid
- Udvikling af ordforråd til højskolefag
- Besøg på skoler, institutioner der arbejder med voksne borgere med kommunikationsnedsættelse
- Besøg på Woodland School, Leatherhead, London, UK
- Interview med ansatte på Egmont Højskolen for at afdække deres behov og udfordringer med elever med kommunikationshandicap, både i undervisningen og som kontaktlærer.
- Interview med nyansatte assistenter.
- Udvikling af kursusmateriale til nyansatte assistenter
- Udvikling af kursusmateriale undervisere og hjælpelærere
Bevilliget beløb: 30.000 kr.
Kontakt: Søren Kristensen, sm@egmont-hs.dk