Formål
Formålet med dette projekt er, at forholde os til de (design)objekter vi omgiver os med. Hvordan designer vi bæredygtigt? Fx indenfor arkitektur. Hvad er bæredygtig arkitektur ? Hvordan producerer vi bæredygtigt? Hvordan er designprocessen, hvis både proces og produkt skal være bæredygtigt?
Vi kan som højskole ikke adskille vores arbejde med bæredygtighed og undervisningen i design, men vi har behov for et fokuseret udviklingsprojekt, hvor vi fagligt, pædagogisk og didaktiske kan arbejde med bæredygtighed i design og i undervisningen i design.
Projektbeskrivelse
Projektmål 1
Udbyde et valgfag i bæredygtigt design i F19
Succeskriterier
At udvikle et undervisningsmodul med fokus på bæredygtighed i design - både i designprocessen og som produkt. Herfra skal erfaringerne videreføres til undervisning på DSDH fire linjer (Arkitektur & Byrum, Mode & Tekstil, Møbel, Rum & Produktdesign og Visuel Kommunikation) og undervisning i design generelt på højskoler.
Projektmål 2
At genere viden om hvordan man didaktisk og pædagogisk arbejder med bæredygtighed i designundervisningen på højskoler.
Projektmål 3
(søges medfinansieret gennem Folkeoplysningspuljen)
Med afsæt i resultaterne i projektmål 1 og 2 afholdes i F20 en konference om bæredygtighed i design - både proces og produkt. Konferencen er også stedet hvor årets “unge bæredygtige designer” udnævnes.
Formidling
Det er væsentligt for projektet at det både formidles i en rapport - især projektmål 1 og 2. Projektmål 3 er også formidling af projektet - sammen med andres indsigter i design og bæredygtighed. Ambitionen er at konferencen, i sin form, når ud til en bred målgruppe og har en udviklende karakter, da målet er, at den er tilbagevendende - hvert år eller hvert andet år.
Bevilliget beløb: 116.000 kr.
Kontakt: Merete Østergaard; merete@designhojskolen.dk