Orlovspuljen

Orlovspuljen giver tilskud til at forstandere, viceforstandere og lærere kan tage orlov, for at have tid til efteruddannelse samt fordybelse i et selvvalgt emne. 

Orlovspuljen yder tilskud til, at højskolen kan afholde udgifter til orlovstagers løn samt evt. ansættelse af en vikar i den periode en fastansat har orlov.  

Der er ansøgningsfrist til orlovspuljen d. 1. marts. 

Hent ansøgningsskema

Orlovspuljens er oprettet med det formål at give forstandere, viceforstandere og lærere mulighed for efteruddannelse og fordybelse i et selvvalgt emne, i en længere sammenhængende periode.  

Orlovspuljen giver støtte til orlovsperioder som typisk varer fra 2 til 5 måneder.  

Efteruddannelse defineres bredt, og behøves derfor ikke ske via formelle uddannelsesinstitutioner, men kan være: 

  • Et regulært (efter)uddannelsesforløb udbudt af en uddannelsesinstitution (eller anden aktør). 
  • Et selvtilrettelagt (efter)uddannelsesforløb. 
  • En kombination af (efter)uddannelseskurser og et selvtilrettelagt forløb. 
  • En (selvtilrettelagt) rejse med formål om læring og uddannelse. 
  • Anden form for efteruddannelse. 

 

Det essentielle ved efteruddannelsesaktiviteten er at orlovstager fordyber sig i et selvvalgt emne. Efteruddannelsesaktiviteten skal således understøtte denne fordybelse og give indsigt i det selvvalgte emne.  

Inden for de bevillingsmæssige rammer på de årlige finanslove oprettes en pulje, orlovspuljen, med det formål at yde tilskud til at forstandere, viceforstandere og lærere på tilskudsberettigede folkehøjskoler har mulighed for orlov til efteruddannelse og fordybelse i et selvvalgt emne, i en længere sammenhængende periode. 

I 2024 er var ca. 700.000 kr. til fordeling i orlovspuljen. 

Tilskuddet gives så højskolen kan afholde udgifter til orlovstagers løn samt evt. ansættelse af en vikar i den periode en fastansat har orlov. I orlovsperioden udbetaler højskolen normal løn og pension til den medarbejder der har orlov.  

 Der ydes maksimalt et tilskud på 27.000 kr. (2016-niveau) pr. måned for fuldtidsansatte lærere på orlov. Tilskud til deltidsansatte lærere nedsættes procentmæssigt ift. ansættelsesgraden. I 2024 ydes maksimalt et tilskud på 30.390 kr. pr. måned for fuldtidsansatte lærere på orlov. 

 Der ydes maksimalt et tilskud på 37.000 kr. (2016-niveau) pr. måned for viceforstandere og forstandere på orlov. I 2024 ydes maksimalt et tilskud på 41.646 kr. pr. måned for viceforstandere og forstandere på orlov. 

 Ovenstående beløbet justeres i takt med lønudviklingen på det statslige område. 

Alle fastansatte lærere (også deltid, dog ikke tidsbegrænsede), viceforstandere og forstandere ansat iht. ansættelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse om ansættelsesvilkår for forstandere, viceforstandere og lærere ved folkehøjskoler) på tilskudsberettigede højskoler under højskoleloven.  

I vurderingen af alle indkomne ansøgninger lægges der vægt på følgende i bevillingsprocessen: 

  • Et klart defineret formål med orloven.  
  • Målsætninger med orloven (i prioriteret rækkefølge) for orlovstager, orlovstagers højskole og højskoleformen.  
  • En plan for brug af orlovsperioden – herunder en tidsplan med beskrivelse af konkrete aktiviteter herunder kurser og efteruddannelse. 
  • En angivelse af eventuelle samarbejdsrelationer.  
  • En motiveret indstilling fra højskolen.  

 

Ved bedømmelse af ansøgningen vil bevillingsudvalget bl.a. lægge vægt på følgende: 

  • Efteruddannelsens relevans, behov og betydning for, orlovstager, orlovstagers højskole og højskoleformen (i den angivne prioriteret rækkefølge). 
  • Sammenhængen mellem orlovens formål, aktiviteter, tidsplan og omfanget af den ansøgte orlov. 
  • Hvorvidt der er tale om ny viden eller opkvalificering inden for kendte områder. 
  • Om der er tale om særlige aktiviteter/efteruddannelse (undersøgelser, udviklingsprojekter, rejseprojekter, nye undervisningstilgange, bogprojekter mv.). 
  • Det er som udgangspunkt en betingelse for at modtage tilskud fra orlovspuljen, at orlovstager ikke har fået tildelt orlov inden for de seneste 4 skoleår.  

 

Ansøgningen udfyldes elektronisk, og du modtager en kvittering, når ansøgningen er indsendt. I ansøgningsskemaet kan du vedhæfte øvrige filer.  
Ansøgningsskema for orlovspuljen findes her: Ansøgningsskema for orlovspuljen. 

Når ansøgningsskemaet er udfyldt, sendes ansøgningen pr. mail til hhv. sekretæren for bevillingsudvalget samt FFD’s hovedmail kontor@ffd.dk. Kontaktinformation på sekretæren findes nederst på siden. 

Der er ansøgningsfrist til orlovspuljen én gang om året, den 1. marts kl. 23:59. 

Ansøgere til orlovspuljen kan forvente svar senest halvanden måned efter hver ansøgningsfrist.  

Hvis bevillingsudvalget vælger at tildele midler til orlov, vil højskolen modtage et tilsagnsbrev, hvor man kan læse bevillingsudvalgets begrundelse for at støtte orloven. Brevet kan også indeholde bemærkninger eller ændrede forhold ift. den oprindelige ansøgning og beløb. Det er derfor vigtigt at højskolen og orlovstager læser bevillingsbrevet. 
 
Hvis bevillingsudvalget vælger ikke at tildele midler til orlov, vil højskolen modtage et afslagsbrev om, at ansøgningen er afslået. I afslagsbrevet fremgår bevillingsgruppens begrundelse for afslaget. 

Vurderingen af ansøgningerne foretages af et bevillingsudvalg nedsat af FFD. Udvalget har den endelige afgørelse vedrørende tildeling af midler til orlov. Udvalget består af et medlem af FFD's bestyrelse samt tre uvildige medlemmer udpeget af FFD's bestyrelse. Folkehøjskolernes forening i Danmark (FFD) er sekretær for bevillingsudvalget. 

Bevillingsudvalget for orlovspuljen består af: 

  • Søren Møllgaard Kristensen, bestyrelsesmedlem i FFD og forstander på Egmont Højskolen 
  • Astrid Gintberg Levin, Juridisk konsulent hos LIFE Fonden samt bestyrelsesmedlem på Roskilde Festival Højskole 
  • Kenneth Retslov, forstander på Bosei Idrætshøjskole 
  • Charlotte Heiden, Højskolelærer på Uldum Højskole 

 

Afrapporteringen skal sendes både til FFD’s sekretariats hovedmail (kontor@ffd.dk) og til sekretæren for orlovspuljen bevillingsudvalg. Se kontaktinformation for sekretæren nederst på denne hjemmeside. 

Afrapporteringen skal indsendes senest to måneder efter projektperiodens afslutning. 

Senest to måneder efter orlovens afslutning skal følgende sendes:  

1. En orlovsrapport (i pdf) med følgende indhold: 

  • Forside  
  • Resume/abstract af orlovsrapporten.  
  • Indholdsfortegnelse 
  • Indledning 
  • Oplistning af efteruddannelsesaktiviteterne 
  • Sammendrag af orloven, herunder fund overvejelser, inspiration mv.  
  • Evt. undervisningsmaterialer 
  • Litteraturliste eller anden referenceliste til anvendte uddannelsesmaterialer 
  • Bilag, herunder evt. undervisningsmateriale og artikler som er skrevet under orloven

2. Tro- og loveerklæring vedr. midler fra Orlovspuljen, herunder underskrift fra forstanderen samt hhv. orlovstager og evt. vikar(ernes) underskrift på, at orlovsmidlerne er brugt til det bevilligede. 

En skabelon for Tro- og loveerklæringen findes her. 

3Lønsedler under orlovsperioden for den ansatte på orlov og evt. vikar(er) som dokumentation for at der er afholdt udgifter til udbetalt løn

Orlovstager er efter endt orlov forpligtiget til at uddybe erfaringerne mundtligt, hvis en medarbejder på en anden højskole beder om det. Samtidig indvilliges der ved modtagelse af bevilling fra orlovspuljen, at orlovsrapporten kan blive offentliggjort på FFDs hjemmeside. Hvis der er forhold i orlovsrapporten som orlovstager, ikke vil have offentliggjort, skal dette skrives til sekretæren ifm. afrapporteringen.  

Når orlovsrapport samt opgørelse over udbetalt løn er afrapporteret og godkendt, udbetales pengene til højskolen. Det er sekretæren for bevillingsudvalget, der godkender den samlede afrapportering, snarest muligt efter den er modtaget fra højskolen.  

Orlovstager og orlovstagers højskole vil modtage et udbetalingsbrev med besked om, at orlovsrapport samt opgørelse over udbetalt løn er godkendt. I udbetalingsbrevet fremgår det beløb der udbetales til højskolen.  

 

Rådgivning og spørgsmål

Ved spørgsmål om orlovspuljens formål og støttemuligheder, retningslinjer, ansøgningsproces, gennemførelse af orloven, udbetaling mv. kan man kontakte bevillingsudvalget sekretær. 

Jeppe Lau Nielsen (på barsel til medio december)
Specialkonsulent
Rådgivning

Rådgivning om love, regler og økonomi

Mette Kylsø
Udviklingskonsulent
Rådgivning

Puljeadministration og vejledningsindsats